Manifeston ja Bob the Robotin MIELI Suomen Mielenterveys ry:lle suunnittelema ja toteuttama itsemurhien ehkäisykampanja #mitäkuuluu on nimetty Finnish Comms Awards -kilpailun Pro Bono -kategorian shortlistalle. Kampanja on palkittu aikaisemmin kultaisella Effiellä helmikuussa 2020.
”#mitäkuuluu on ollut todella tärkeä kampanja ei vain kampanjan kohderyhmälle, suomalaisille kautta maan, vaan myös kampanjan tekijöille. Kampanjan puitteissa tehdyn tutkimuksen mukaan joka toinen suomalainen tuntee jonkun, joka on tehnyt tai yrittänyt tehdä itsemurhan, joten aihe koskettaa monia henkilökohtaisella tasolla. Tuntuu upealta, että asenteita muuttanut ja avointa keskustelua herättänyt kampanja on ehdolla Finnish Comms Awardissa”, sanoo Manifeston partneri Jonna Varhama.
”Toteutimme kampanjan yhdessä Bob the Robotin kanssa pro bono -periaatteella, sillä halusimme lahjoittaa työaikaamme tärkeän asian hyväksi”, Varhama sanoo.
Syksyllä 2019 toteutetussa kampanjassa erityisfokuksessa olivat nuoret, joiden itsemurhien määrä on viime vuosina ollut hälyttävästi kasvussa. Kampanjassa hyödynnettiinkin luovasti nuorten suosimia medioita ja kanavia. Kampanjan keskiössä olivat itsemurhayrityksestä selvinneet aidot henkilöt, jotka jakoivat yleisölle oman selviytymistarinansa. Tutustu tarkemmin #mitäkuuluu-kampanjaan täältä.
Manifesto on jatkanut pro bono -työtä #mitäkuuluu-kampanjan parissa syksyn 2020 aikana. Nyt kampanjan tavoitteena on ollut ehkäistä keski-ikäisten miesten itsemurhia.
#mitäkuuluu-kampanja on menestynyt aiemminkin viestintäkilpailuissa. Se palkittiin helmikuussa 2020 kultaisella Effiellä arvostetussa Effie Awards -kilpailun Tuotteet ja palvelut -sarjassa. Kansainvälisissä kilpailuissa kampanja saavutti finaalipaikan keväällä 2020 järjestetyssä 2020 SABRE Awards EMEA -kilpailun Not-For-Profit Organizations -kategoriassa.
Finnish Comms Awards -kilpailun järjestää Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry.