fien

#mitäkuuluu-kampanja nosti itsemurhat otsikoihin ja haastoi suomalaiset puhumaan avoimesti tärkeästä aiheesta

Suomi johtaa Euroopan itsemurhatilastoja reilulla 800 itsemurhalla vuodessa. Etenkin nuorten itsemurhakuolleisuus on Suomessa eurooppalaisittain verrattuna korkeaa. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n syyskuussa 2021 julkaiseman kyselyn mukaan yhdeksällä prosentilla 18–34-vuotiaista suomalaisista on ollut vakavia itsetuhoisia ajatuksia viimeisen 12 kuukauden aikana. Heistä joka toinen ilmoitti koronavirusepidemian vaikuttaneen negatiivisesti mielenterveyteen.

#mitäkuuluu on Viestintätoimisto Manifeston ja Bob the Robotin MIELI Suomen Mielenterveys ry:lle pro bono -työnä toteuttama kampanja itsemurhien ehkäisemisen tukemiseksi. Kampanjan tavoitteena oli viestiä valtakunnallisesti ja mahdollisimman näkyvästi itsemurhien ehkäisemisestä sekä antaa konkreettisia työkaluja itsemurhaa hautovan auttamiseen.

#mitäkuuluu-kampanja huipentui kansainvälisenä itsemurhien ehkäisypäivänä 10. syyskuuta.

Suomen ensimmäinen virtuaalivaikuttaja antoi kasvot nuorten kokemuksille

Yhteiskunnallisesti tärkeän kampanjan kohderyhmänä olivat kaikki suomalaiset, joita lähdettiin tavoittelemaan Manifeston toimesta ansaitun median kautta. Viestinnälliseksi kärjeksi kampanjaan valittiin nuoret, joiden mielenterveyteen pitkittynyt koronapandemia on vaikuttanut eniten. Lisäksi Manifesto haastoi kampanjaan mukaan nuorten ja nuorten aikuisten seuraamia somevaikuttajia luomaan omaa #mitäkuuluu-sisältöä somekanavissaan itsemurhien ehkäisypäivänä.

#mitäkuuluu-kampanjan puitteissa syntyi tänä vuonna myös Suomen ensimmäinen virtuaalivaikuttaja Myrsky, joka antoi kasvot nuorten kokemuksille ja tunteille. Myrskyn mielentilaa ja ulosantia ohjattiin kollektiivisesti kerätyn datan pohjalta. Nuoret osallistuivat aktiivisesti datankeruuseen viikkokyselyiden kautta.

Soitot Kriisipuhelimeen kasvoivat kampanjan aikana

Jälleen kerran #mitäkuuluu-kampanja oli ilmiö, joka keräsi osakseen paljon huomiota ja rohkaisi suomalaisia osallistumaan keskusteluun: esimerkiksi Twitterissä #itsemurhienehkäisypäivä-keskustelut tavoittivat yli 373 000 käyttäjää.

Kampanjaviestit, tutkimustulokset sekä vertaistukea tarjoavat haastattelut olivat näkyvästi esillä kaikissa Suomen tärkeimmissä medioissa. Kampanja-aikana 9.–12.9.2021 mitattiin yhteensä 38 mediaosumaa valtakunnallisella tavoittavuudella. Uutisten ja artikkeleiden yhteenlaskettu tavoittavuus oli yli 20 miljoonaa lukijaa.

Uutisten ja artikkeleiden yhteenlaskettu tavoittavuus oli yli 20 miljoonaa lukijaa.

Myrskyn Instagram-profiili tavoitti kampanja-aikana 170 000 uniikkia kävijää ja luvut nousevat edelleen. Itsemurhien ehkäisypäivään omilla sisällöillään osallistuneet noin 30 vaikuttajaa tavoittivat yhteensä yli 1,1 miljoonaa seuraajaa.

Onnistuneen mediaviestinnän ohella saavutettiin myös kaikista tärkein tavoite: akuuttien puheluiden lukumäärä Kriisipuhelimeen kasvoi. Itsetuhoisten keskustelujen osuus kaikista puheluista nousi kampanjan aikana 11,5 prosenttiin, kun se ennen kampanjaa oli 9,5 prosenttia. Itsemurhaa hautovien henkilöiden kanssa käytyjä keskusteluja oli yhteensä 59. Näistä kymmenellä oli valmis itsemurhasuunnitelma ja yhdellä oli akuutti itsemurhayritys.

– Itsemurhien ehkäisy ei kuulosta ensimmäisenä ajatuksena koko kansaa ravistelevalta liikkeeltä. Onkin aivan mahtavaa, että onnistuimme ansaitussa mediassa tavoittamaan sanomallamme käytännössä kaikki suomalaiset. Erityisen hienoa on ollut seurata, miten somevaikuttajat ovat lähteneet mukaan tukemaan koronavuonna todella haasteellisessa tilanteessa olleita nuoria ja kuinka suuri vaikutus kampanjallamme on ollut nuorten mieliin, sanoo MIELI ry:n varainhankinnan kampanjapäällikkö Katri Korpinen.

 

Kampanja menestynyt useissa viestintä- ja markkinointikilpailuissa

Vuoden 2021 itsemurhien ehkäisykampanja #mitäkuuluu voitti Finnish Comms Awards -kilpailun Pro Bono -kategorian.

Myös vuoden 2020 #mitäkuuluu-kampanja on palkittu kultaisella Effiellä arvostetussa Effie Awards -kilpailun Tuotteet ja palvelut -sarjassa sekä Finnish Comms Awards -kilpailun Pro bono -kategoriassa, minkä lisäksi kampanja saavutti finaalipaikan 2020 SABRE Awards EMEA -kilpailun Not-For-Profit Organizations -kategoriassa.

Lisätietoja:

Jonna Varhama

Partneri

+358 50 543 2926