fien

#mitäkuuluu-kampanja nosti itsemurhat otsikoihin

Suomi johtaa Euroopan itsemurhatilastoja reilulla 800 itsemurhalla vuodessa. Itsemurhien määrä on kääntynyt Suomessa nousuun ja erityisesti nuorten itsemurhatilastot edustavat maailman kärkeä. Aiheesta ei kuitenkaan puhuta, minkä vuoksi liian moni jää kamppailemaan ajatustensa kanssa yksin.

#mitäkuuluu on viestintätoimisto Manifeston ja luova toimisto Bob the Robotin MIELI Suomen Mielenterveys ry:lle toteuttama kampanja itsemurhien ehkäisemisen tukemiseksi. Kampanjan tavoitteena oli saada suomalaiset herkemmin kysymään toisiltaan kuulumisia sekä mahdollisimman moni avun tarpeessa oleva soittamaan maksuttomaan Kriisipuhelimeen.

#mitäkuuluu huipentui kansainvälisenä itsemurhien ehkäisypäivänä 10. syyskuuta.

Strateginen lähestyminen toi ennätyksellisen medianäkyvyyden

Manifesto vastasi kampanjan ansaitusta mediasta. Kampanjaviestin tukemiseksi Manifesto teetti kyselyn, joka kertoi, että joka toinen suomalainen tuntee jonkun, joka on tehnyt tai yrittänyt tehdä itsemurhan. Kyselyssä selvisi myös, että joka kolmas nuori on miettinyt itsemurhaa.

Tutkimustulokset lanseerattiin Manifeston MIELI ry:lle, YTHS:lle ja Nyyti ry:lle järjestämässä mediatilaisuudessa, jossa kerrottiin myös kansainvälisestä itsemurhien ehkäisypäivästä ja #mitäkuuluu-kampanjasta. Lisäksi Manifesto oli jo etukäteen tarjonnut avainmedioille itsemurhasta selvinneiden henkilöiden eksklusiivisia haastatteluja.

Kampanjaviesti, tutkimustulokset sekä toivoa antavat selviytymistarinat olivat näkyvästi esillä kaikissa Suomen tärkeimmissä medioissa. Kampanjaviikon aikana 9.–15.9.2019 mitattiin yhteensä 36 artikkelia ja uutista naistenlehdissä ja uutismedioissa kautta maan. Artikkeleiden yhteenlaskettu lukijamäärä oli 50,9 miljoonaa, mikä on lähes 10-kertainen määrä Suomen väkilukuun verrattuna.

Soitot Kriisipuhelimeen tuplaantuivat kampanjan ansiosta

#mitäkuuluu-kampanjasta tuli ilmiö. Suomalaiset jakoivat kampanjaviestiä ja kertoivat omia selviytymistarinoita sosiaalisessa mediassa. Kampanjaviestiä jakoivat spontaanisti myös julkiset tahot, kuten poliisi.

Mediaviestinnän tulosten mittaamista tärkeämpää oli kuitenkin se, miten kampanja vaikutti itsemurhien ehkäisyyn. Itsemurhien kansainvälisenä ehkäisypäivänä Kriisipuhelimeen soitti 20 hädässä olevaa henkilöä, kun normaalina päivänä soittoja tulee keskimäärin vain yhdeksän. Kaikki 20 puhelua päättyivät siihen, että soittaja kertoi rauhoittuneensa eikä aio edetä itsemurha-aikeissaan.

Palkittu useassa viestintä- ja markkinointikilpailussa

Itsemurhien ehkäisykampanja #mitäkuuluu palkittiin helmikuussa 2020 kultaisella Effiellä arvostetussa Effie Awards -kilpailun Tuotteet ja palvelut -sarjassa. Lisäksi kampanja nappasi voiton viestintätöiden parhaimmuutta mittaavan Finnish Comms Awards -kilpailun Pro bono -kategoriassa lokakuussa 2020. Molemmat kilpailut järjestää Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry.

Kansainvälisissä kilpailuissa kampanja saavutti finaalipaikan keväällä 2020 järjestetyssä 2020 SABRE Awards EMEA -kilpailun Not-For-Profit Organizations -kategoriassa.

Kampanjassa olivat mukana Manifeston lisäksi Bob the Robot Engage, Bob the Robot Pictures ja Veikko Kähkönen Photoraphy.

Lisätietoja:

Jonna Varhama

Partneri

+358 50 543 2926