Oikein suunniteltu ja toteutettu viestintästrategia tukee organisaation liiketoimintastrategian toteutumista. Viestintästrategia auttaa organisaatiota viestimään brändistään, liiketoiminnan tavoitteistaan ja arvoistaan johdonmukaisesti ja selkeästi siten, että organisaatio erottuu kilpailijoista. Yhdenmukaisten viestien avulla organisaatio rakentaa mainettaan pitkäjänteisesti ja positioi itsensä halutulla tavalla kohderyhmien keskuudessa.
Viestintästrategia rakentuu ja saa painotuksia aina liiketoimintastrategian tavoitteiden mukaisesti. Mikä on tärkeää liiketoimintastrategian näkökulmasta? Yleisen bränditunnettuuden lisäksi voi korostua esimerkiksi rekrytointitarpeet, lisäpääomien ja sijoittajien saaminen tai organisaation laajeneminen uusille liiketoiminta-alueille sekä vastuullisuus. Viestintästrategia tukee organisaation sen hetkisiä tavoitteita ja tärkeiden sidosryhmien tavoittamista.
Organisaation menestys riippuukin suurelta osin sen kyvystä tavoittaa ja sitouttaa erilaisia sidosryhmiä, kuten asiakkaita, työntekijöitä, sijoittajia ja kumppaneita. Hyvä viestintästrategia auttaa tunnistamaan näiden ryhmien tarpeet ja odotukset sekä rakentamaan heihin kestäviä suhteita oikeanlaisella viestinnällä.
Viestintästrategia määrittelee sen mitä yritys itsestään viestii mutta myös sen, millaista viestintä on luonteeltaan ja sävyltään. Onko organisaatio esimerkiksi haastaja markkinassa ja miten se näkyy viestinnässä? Luodaanko viestinnällä edelläkävijän mielikuvaa ylivertaisena asiantuntijana toimialalla? Viestintä on erottautumiskeino ja siten myös merkittävä kilpailutekijä organisaatiolle.
Viestintästrategia linjaa mitä viestintävälineitä ja -kanavia organisaatio käyttää tavoittaakseen sidosryhmät tehokkaasti. Se myös määrittää millaista sisältöä organisaatio tuottaa eri kanaviin ja millainen on viestinnän vuosikello aikatauluineen. Hyvä viestintästrategia tarvitsee tuekseen aina vahvan ja pitkäjänteisen viestinnän toteutuksen.
Viestintää voi ja tulee myös mitata. Viestintästrategia sisältää aina selkeät ja mitattavat tavoitteet, jotka ovat linjassa liiketoimintastrategian tavoitteiden kanssa.
Viestintästrategia parantaa organisaation tehokkuutta ja tuottavuutta. Selkeä viestintä vähentää väärinkäsityksiä ja epäselvyyksiä, mikä auttaa välttämään kalliita virheitä ja konflikteja sekä voi estää viime kädessä kriisitilanteiden syntymisen.
Hyvin suunniteltu viestintästrategia sisältää myös kriisiviestinnän suunnitelman, joka auttaa organisaatiota reagoimaan nopeasti ja asianmukaisesti vaikeissa tilanteissa säilyttäen samalla luottamuksen sidosryhmiin.
Manifesto on strategisen viestinnän ammattilainen. Olemme yli 20 vuoden ajan auttaneet asiakkaitamme viestintästrategioiden laatimisessa. Viestintästrategia tehdään aina yhdessä asiakkaan kanssa workshop-työskentelyn avulla. Usein osallistamme myös henkilöstön mukaan tekemään viestintästrategiaa. Tämä lisää viestinnän osaamista koko organisaatiossa ja jalkauttaa viestinnän osaksi organisaation päivittäistä toimintaa.
Strategiatyöhön kuuluu myös sidosryhmätutkimukset, jotka selvittävät sidosryhmien näkemyksiä organisaation brändimielikuvasta ja viestinnän toimivuudesta sekä toiveista viestinnän suhteen.
Palvelumme
- Viestintästrategian laatiminen
- Viestintästrategian jalkauttaminen
- Brändi-identiteetin ja -tarinan määrittäminen
- Yrityksen position, vision, mission sekä arvolupausten määritykset
- Ydinviestien määrittäminen
- Strategian visualisoinnit ja narratiivit
- Johdon konsultointi
- Sidosryhmätutkimukset
- Viestinnän auditointi
- Viestinnän mittaaminen