Sisäinen viestintä

Organisaatio ei voi toimia ilman sisäistä viestintää. Sisäinen viestintä sitouttaa, luo yhteenkuuluvuutta ja ymmärrystä organisaation tavoitteista, kulttuurista ja toimintatavoista. Sen avulla johdetaan, innovoidaan ja viedään läpi muutoksia organisaatiossa. 

Sisäinen viestintä varmistaa tiedonkulun ihmisten välillä mahdollistaen yhteistyön organisaatiossa. Sen avulla henkilöstöllä on ajantasainen tieto päätöksistä ja ajankohtaisista asioista. Oikea tieto johtaa laadukkaaseen toimintaan, parempaan asiakaspalveluun ja avoimempaan työyhteisöön. 

Sisäinen viestintä rakentaa yhteisestä organisaatiokulttuuria. Arvot, normit ja organisaation hiljainen tieto välittyvät ihmisille viestinnän ja vuorovaikutuksen avulla. Viestintä luo yhteenkuuluvuutta, me henkeä ja sitouttaa ihmiset yhteisiin toimintatapoihin.  

Organisaation avoin ja luottamukseen perustuva viestintäkulttuuri mahdollistaa palautteen antamisen ja ideoiden jakamisen. Tämä myös edistää innovaatioiden syntyä organisaatiossa. 

Strategian viestiminen on sisäisen viestinnän ydintehtäviä. Johdon viestinnällä organisaation tavoitteista ja suunnasta on keskeinen rooli. Sisäisellä viestinnällä tuetaan myös muutoksista viestimisessä organisaatiossa. Hyvin toteutettu muutosviestintä sitouttaa henkilöstöä muutokseen ja auttaa ymmärtämään sen tarpeellisuuden ja taustat.  

Sisäisen viestinnän välineet ja kanavat ovat moninaiset. Niiden käyttö vaihtelee organisaation rakenteen, työn luonteen ja käytössä olevien kanavien mukaisesti. Esimerkiksi tehdasympäristössä saattavat toimia parhaiten perinteiset infotaulut, julisteet tai johdon tilaisuudet, kun taas toisissa viestitään intranetin, sähköpostin ja pikaviestintäohjelman kautta. Lähiesimies on kuitenkin kaikkein tärkein sisäisen viestinnän kanava henkilöstölle ja esimiesten viestintätaitoihin tulisi kiinnittää aina erityistä huomiota. 

Organisaatioissa toteutetaan myös sisäisen viestinnän kampanjoita. Kyseessä voi olla esimerkiksi sisäinen turvallisuuskampanja, uuden tietojärjestelmän käyttöönotto, arvojen tai brändin lanseeraus tai strategiaviestinnän hanke. Kampanjoissa hyödynnetään usein luovia ratkaisuja ja uusia kanavia, jotta ne erottuvat päivittäisestä sisäisestä viestinnästä. 

Sisäisen viestinnän toimivuutta kannattaa myös tutkia ja mitata. Esimerkiksi säännölliset henkilöstölle suunnatut kyselyt tarjoavat pohjan viestinnän jatkuvalla kehittämiselle. 

Manifesto perustettiin vuonna 2000 sisäisen viestinnän ja muutosviestinnän toimistoksi. Tänä päivän olemme täyden palvelun viestintätoimisto, mutta sisäinen viestintä on edelleen ydinosaamistamme. Olemme suunnitelleet ja toteuttaneet lukuisia sisäisen viestinnän projekteja, tutkimuksia ja kampanjoita. Meistä organisaatiosi saa kokeneen ja osaavan kumppanin sisäisen viestinnän hankkeisiin olipa kyseessä yksittäinen toimeksianto tai vuosia kestävä muutoksenhallinnan projekti. 

Palvelumme

  • Sisäisen viestinnän strategia ja suunnitelmat 
  • Esimiesviestinnän kehittäminen ja valmennukset 
  • Sisäisen viestinnän tutkimus ja auditoinnit 
  • Henkilöstökyselyt 
  • Sisäisen viestinnän kanavien suunnittelu ja toteutus 
  • Sisäisen viestinnän sisällöt 
  • Sisäisen viestinnän kampanjat 
  • Sisäisen viestinnän mittaaminen 
  • Muutosviestintä 
  • Johdon viestintä