Mediasuhteet

Tutkimusten mukaan suomalaisten luottamus mediaan on korkea. Yle, Helsingin Sanomat, Kauppalehti, STT – ihmiset haluavat luotettavaa ja laadukasta tiedonvälitystä kertomaan päivän uutiset ja jäsentämään monimutkaista maailmaa. Myös yritys koetaan uskottavaksi ja luotettavaksi, kun se on mediassa. Medianäkyvyydellä on suuri vaikutus yritysten ja organisaatioiden tunnettuuteen ja maineeseen. 

Media on tärkeä demokratian tukipylväs ja vallan vahtikoira. Journalismi toimii aiheiden portinvartijana ja kuratoijana, ja sen eettisiin toimintaperiaatteisiin kuuluvat faktantarkistus ja pyrkimys mahdollisimman suureen objektiivisuuteen. Artikkeli Helsingin Sanomissa on monikerroin luotettavampi kuin sen sivuilla oleva maksettu mainos.  

Positiivisella julkisuudella on suuri vaikutus organisaation tunnettuuteen ja maineeseen. Median kautta voi välittää uutisia toiminnastaan, osallistua ja vaikuttaa toimialasta käytävään keskusteluun sekä rakentaa itsestään ajatusjohtajaa. Mediajulkisuus on kuin jatkuvasti päivittyvä jatkokertomus. Nokian matkapuhelinliiketoiminnan tarina sen noususta surulliseen loppuun on median meille kertomaa.  

Aina mediajulkisuus ei ole vain positiivista. Pitkään jatkunut huono julkisuus rapauttaa organisaation mainetta ja vaikuttaa negatiivisesti liiketoimintaan. Huono julkisuus ei synny tyhjästä, vaan kritiikin taustalla on yleensä organisaation oma toiminta. Asioiden peittely, vääristely tai suorainen valehtelu johtavat huonoon lopputulokseen. 

Median kanssa toimiessaan tulee ymmärtää median toimintatavat ja uutiskriteerit. Miksi organisaatiosi olisi kiinnostava median näkökulmasta, miten mediaa lähestytään, miten luoda suhteita toimialasta kirjoittaviin toimittajiin tai miten haastattelutilanteessa toimitaan?  

Mediasuhteissa luottamus ja avoimuus ovat tärkeää. Toimittajat haluavat olla tekemissä niiden organisaatioiden kanssa, jotka suhtautuvat toimittajan työhön positiivisesti ja avoimesti. Haastatteluihin päätyvät asiantuntijat, jotka ovat helposti lähestyttäviä ja joilla on mielenkiintoisia näkemyksiä toimialansa kehityksestä. Mitä paremmin auttaa toimittajaa tekemään hyvän jutun, sitä selkeämmin organisaatio saa myös oman äänensä kuuluville jutussa.   

Manifestossa on 25 vuoden kokemus median kanssa työskentelystä eri toimialoilla. Olemme menestyksekkäästi vastanneet lukuisten kotimaisten ja kansainvälisten yritysten mediasuhteista. Suunnittelemme ja toteutamme yhdessä asiakkaan kanssa liiketoimintaa tukevia mediasuhdestrategioita ja -suunnitelmia sekä sparraamme asiakkaamme kohtaamaan median. 

Palvelumme

  • Mediasuhdestrategiat ja -suunnitelmat 
  • Mediasuhteiden jatkuva hoito  
  • Mediavalmennukset 
  • Mediakentän analyysit
  • Tuotelanseeraukset medialle 
  • Haastatteluiden ideointi, suunnittelu ja järjestäminen 
  • Tiedotteet, mielipidekirjoitukset, taustamateriaalit
  • Medialistat ja tiedotemateriaalin jakelu
  • Mediaseuranta
  • Toimittajien kutsuminen mediatilaisuuksiin, seminaareihin ja muihin tilaisuuksiin 
  • Pressimatkojen hoitaminen: kutsuttavien valitseminen, kutsujen kirjoittaminen, haastatteluiden järjestäminen, pressiagendat 
  • Median kyselyihin vastaaminen 
  • Tuotetestien ja -lainojen hoitaminen asiakkaan puolesta
  • Medioiden yritysvierailut asiakkailla