fien

Manifeston #mitäkuuluu-kampanjalle voitto Finnish Comms Awards -kilpailussa

Manifeston ja Bob the Robotin MIELI Suomen Mielenterveys ry:lle suunnittelema ja toteuttama itsemurhien ehkäisykampanja #mitäkuuluu voitti Finnish Comms Awards -kilpailun Pro Bono -kategorian.

Itsemurhien ehkäisyyn on tartuttu rohkeasti suuntaamalla viestintä itsetuhoisten ihmisten läheisille, mutta annettu myös ääni itsemurhaa joskus hautoneille, kokemusasiantuntijoille. Viestintä on toteutettu monikanavaisesti ja myös ansiokkaasti ansaittua mediaa ja vaikuttajia käyttäen. Kanavavalinnoissa on ymmärretty nuorten tavoitettavuus heille merkityksellisissä medioissa. Konkreettiset tavoitteet on hienosti saavutettu.

Näillä sanoilla tuomaristo luonnehti Manifeston ja Bob the Robotin MIELI Suomen Mielenterveys ry:lle suunnittelemaa ja toteuttamaa #mitäkuuluu itsemurhien ehkäisykampanjaa, joka voitti Finnish Comms Awards -kilpailun Pro bono -kategorian.

”#mitäkuuluu on ollut todella tärkeä kampanja ei vain kampanjan kohderyhmälle, suomalaisille kautta maan, vaan myös kampanjan tekijöille. Kampanjan puitteissa tehdyn tutkimuksen mukaan joka toinen suomalainen tuntee jonkun, joka on tehnyt tai yrittänyt tehdä itsemurhan, joten aihe koskettaa monia henkilökohtaisella tasolla. Tuntuu upealta, että asenteita muuttanut ja avointa keskustelua herättänyt kampanja saavutti ansaitun voiton Finnish Comms Awardseissa”, sanoo Manifeston partneri Jonna Varhama.

”Toteutimme kampanjan yhdessä Bob the Robotin kanssa pro bono -periaatteella, sillä halusimme lahjoittaa työaikaamme tärkeän asian hyväksi.”

Syksyllä 2019 toteutetussa kampanjassa erityisfokuksessa olivat nuoret, joiden itsemurhien määrä on viime vuosina ollut hälyttävästi kasvussa. Kampanjassa hyödynnettiinkin luovasti nuorten suosimia medioita ja kanavia. Kampanjan keskiössä olivat itsemurhayrityksestä selvinneet aidot henkilöt, jotka jakoivat yleisölle oman selviytymistarinansa. Tutustu tarkemmin #mitäkuuluu-kampanjaan täältä.

Manifesto jatkoi pro bono -työtä #mitäkuuluu-kampanjan parissa syksyn 2020 aikana. Nyt kampanjan tavoitteena oli ehkäistä keski-ikäisten miesten itsemurhia.

#mitäkuuluu-kampanja on menestynyt aiemminkin viestintäkilpailuissa. Se palkittiin helmikuussa 2020 kultaisella Effiellä arvostetun Effie Awards -kilpailun Tuotteet ja palvelut -sarjassa. Kansainvälisissä kilpailuissa kampanja saavutti finaalipaikan keväällä 2020 järjestetyssä 2020 SABRE Awards EMEA -kilpailun Not-For-Profit Organizations -kategoriassa.

Finnish Comms Awards -kilpailun järjestää Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry.

Lisätietoja:

Jonna Varhama

Partneri

+358 50 543 2926