fien

Manifeston #mitäkuuluu-kampanja sai kultaisen Effien

Manifeston ja Bob the Robotin MIELI Suomen Mielenterveys ry:lle suunnittelema ja toteuttama itsemurhien ehkäisykampanja #mitäkuuluu nappasi ansaitusti kirkkaimman palkinnon, kultaisen Effien, arvostetussa Effie Awards -kilpailun Tuotteet ja palvelut -sarjassa.

”Itsemurhien ehkäisykampanja #mitäkuuluu on ollut todella tärkeä kampanja ei vain kampanjan kohderyhmälle, suomalaisille kautta maan, vaan myös kampanjan tekijöille. Kampanjan puitteissa tehdyn tutkimuksen mukaan joka toinen suomalainen tuntee jonkun, joka on tehnyt tai yrittänyt tehdä itsemurhan, joten aihe koskettaa monia henkilökohtaisella tasolla. Tuntuu upealta, että asenteita muuttanut ja avointa keskustelua herättänyt kampanja huomioidaan kampanjan tuloksellisuutta mittaavassa Effie-kilpailussa kultaisella Effiellä”, sanoo Manifeston partneri Jonna Varhama.

Syksyllä 2019 toteutetussa kampanjassa erityisfokuksessa olivat nuoret, joiden itsemurhien määrä on viime vuosina ollut hälyttävästi kasvussa. Kampanjassa hyödynnettiinkin luovasti nuorten suosimia medioita ja kanavia. Kampanjan keskiössä olivat itsemurhayrityksestä selvinneet aidot henkilöt, jotka jakoivat yleisölle oman selviytymistarinansa.

”Manifesto vastasi kampanjan ansaitusta mediasta ja siinä onnistuimme reilusti yli odotusten. Media välitti kampanjaan osallistuneiden henkilöiden selviytymistarinoita antaen toivoa ja käytännön vinkkejä avun löytämiseksi. Lisäksi teettämämme kysely itsemurhaa hautomisen yleisyydestä suomalaisten keskuudessa herätti paljon keskustelua”, kertoo Varhama.

”Oman työn tulosten mittaamista tärkeämpää on kuitenkin se, miten kampanja vaikutti konkreettisesti itsemurhien ehkäisemiseen. Itsemurhien kansainvälisenä ehkäisypäivänä kriisipuhelimeen soitti 20 hädässä olevaa henkilöä, kun normaalina päivänä soittoja tulee keskimäärin vain yhdeksän. Kaikki 20 puhelua päättyivät siihen, että soittaja kertoi rauhoittuneensa ja ettei aio edetä itsemurha-aikeissaan.”

Effie Awards Finland palkitsee vuosittain parasta suomalaista markkinointia. Kilpailun järjestää Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry.

Tutustu #mitäkuuluu-kampanjaan tarkemmin täältä.

Lisätietoja:

Jonna Varhama

Partneri

+358 50 543 2926