Manifeston molemmat shortlistatut kilpailutyöt Finnish Comms Awards -kilpailussa nappasivat kirkkaimman mitalin myöhään torstai-iltana 11. marraskuuta järjestetyssä palkintogaalassa. Pitkäjänteinen viestintäyhteistyö vakuutuspalveluyritys mySafetyn kanssa pokkasi voiton Strateginen viestintäkonsultointi -sarjassa ja MIELI Suomen Mielenterveys ry:lle jo kolmatta kertaa toteutettu itsemurhien ehkäisypäivän #mitäkuuluu-kampanja palkittiin Pro Bono -sarjassa. Finnish Comms Awards on Marketing Finlandin järjestämä Suomen viestintätöiden parhaimmistoa mittaava kilpailu.
– Aivan huikeaa! Eihän tätä millään muulla sanavalinnalla voi kuvailla! Se, että olimme shortlistalla peräti kahdella kilpailutyöllä oli jo kova saavutus, mutta se, että molemmat shortlistatut työt myös voittivat, on huikeaa, kommentoi Manifeston partneri Jonna Varhama palkintogaalan jälkeen.
Varhama painottaa, että kilpailumenestyksen takana on piinkovan viestintäosaamisen lisäksi syvällinen yhteistyö ja luottamus asiakkaan ja toimiston välillä.
– Hyvä viestintätoimisto ja -konsultti kuuntelee asiakasta ja perehtyy asiakkaan liiketoimintaan ja haasteisiin syvällisesti. Tavoitteet pitää asettaa korkealle, mutta realistisesti. Kun sekä asiakas että toimisto sitoutuvat yhteiseen, järjestelmälliseen tekemiseen, luottavat toisiinsa ja puhaltavat yhteen hiileen, silloin syntyy taikoja, hän sanoo.
Varhamalla on 17 vuoden laaja-alainen kokemus yritysten ja yhteisöjen viestinnän konsultoinnista.
Strateginen viestintäkonsultointi: ”Nobodystä ajatusjohtajaksi – mySafetyn kasvutarina”
Manifeston pitkäaikainen ja tuloksellinen yhteistyö vakuutuspalveluyritys mySafetyn kanssa nappasi voiton Strateginen viestintäkonsultointi -sarjassa.
MySafety on erikoistunut vakuutuspalveluihin, jotka ennaltaehkäisevät nettirikoksia ja minimoivat niiden seurauksia. Kun mySafetyn ja Manifeston polut kohtasivat keväällä 2019, mySafetylla oli selkeä visio liiketoiminnan suunnasta: tavoitteena oli olla nettirikollisuuden, etenkin identiteettivarkauksien ja nettivihan, asiantuntija ja ajatusjohtaja. Viestinnälliset askelmerkit kuitenkin vielä uupuivat.
Manifeston järjestämien viestinnän strategiatyöpajojen kautta ryhdyttiin tuumasta toimeen: mySafetyn positiota nettirikollisuuden ennaltaehkäisyn ja seurausten minimoimisen ajatusjohtajana lähdettiin hakemaan laajalla kirjolla konkreettisia toimenpiteitä.
– On sanomattakin selvää, että Manifeston työn strateginen merkitys on mySafetylle korvaamatonta. Ilman Manifestoa emme olisi siinä, missä olemme nyt. Olemme kilpailijoihimme nähden etulyöntiasemassa. Manifeston huipputiimi on onnistunut tuomaan viestinnän osaksi yritysstrategiaamme ja viestintä nähdään nyt yhtenä menestyksen kivijalkana, sanoo mySafetyn Suomen maajohtaja Johanna Abgottspon.
Pro Bono: ”#mitäkuuluu – itsetuhoisuudesta voi ja pitää kysyä”
Itsemurhien ehkäisyn teemapäivää vietetään vuosittain 10. syyskuuta. #mitäkuuluu-kampanja on Bob the Robotin ja Manifeston MIELI Suomen Mielenterveys ry:lle suunnittelema ja toteuttama kampanja, joka pureutuu itsetuhoisuuden tabuihin ja niistä puhumiseen. Manifesto oli pro bono -periaatteella mukana toteuttamassa kampanjan mediaviestintää ja vaikuttajasuhteita nyt kolmatta vuotta peräkkäin. Syyskuussa 2021 toteutetun kampanjan kohderyhmässä olivat nuoret ja nuoret aikuiset, joiden mielenterveyttä korona on kurittanut kaikista eniten. Kampanja palkittiin Finnish Comms Awardsin Pro Bono -sarjassa.
– Itsemurhien ehkäisy ei kuulosta ensimmäisenä ajatuksena koko kansaa ravistelevalta liikkeeltä. Onkin aivan mahtavaa, että onnistuimme ansaitussa mediassa tavoittamaan sanomallamme käytännössä kaikki suomalaiset. Erityisen hienoa on ollut seurata, miten somevaikuttajat ovat lähteneet mukaan tukemaan koronavuonna todella haasteellisessa tilanteessa olleita nuoria ja kuinka suuri vaikutus kampanjallamme on ollut nuorten mieliin. Onnistuneessa lopputuloksessa näkyy mahtavien kumppaniemme tapa heittäytyä mukaan ja uskallus katsoa ilmiselvien kampanjaideoiden toiselle puolelle, sanoo MIELI ry:n varainhankinnan kampanjapäällikkö Katri Korpinen.
Finnish Comms Awards -kilpailuun jätettiin tänä vuonna ennätysmäärä hakemuksia, yhteensä 132 kilpailutyötä. Loppusuoralle valittiin 49 viestintäkonsultoinnin asiakastyötä, joista kaksi oli Manifeston. Molemmat Manifeston edustamat työt voittivat sarjoissansa.
Valokuva: Ville-Veikko Niemelä