fien

Uutuuskahvin virtuaalilanseeraus koronakeväällä

Robert Paulig Roasteryn kahvilähettiläs Jarkko Issukka ja barista Jani Mikkonen Artisan Café & Roasterystä kehittivät yhteistyössä A+RPR-kahvin, jota kumpikaan ei olisi pystynyt luomaan yksin. Uutuuskahvi voitti Brewers Cup 2020 -kahvikilpailun, eli ns. suodatinkahvien suomenmestaruuden. Kilpailun jälkeen oli tarkoitus lanseerata kahvi kuluttajille, mutta silloin koronavirus sekoitti suunnitelmat.

Viestintätoimisto Manifestoa pyydettiin konsultoimaan, miten palkittu A+RPR-uutuuskahvi voidaan lanseerata suurelle yleisölle, kun perinteistä lanseeraustilaisuutta ei vellovasta koronavirusepidemiasta johtuen voida järjestää.

Manifeston suosituksesta ja Manifeston laatiman suunnitelman pohjalta uutuuskahvi lanseerattiin rohkeasti etäyhteyksien kautta koronasta huolimatta. Suunnitelman johtava ajatus oli, että suomalaisilla on tarvetta myös positiivisille arkielämän uutisille medioiden palstat täyttävien koronaotsikoiden sijaan.

Poikkeuksellinen kahvi ansaitsee poikkeuksellisen lanseerauksen

Konsepti oli yksinkertainen: Jos emme voi kutsua vieraita yhteiseen lanseeraustilaisuuteen, kutsumme itsemme virtuaalivierailulle jokaisen kotiin. Virtuaalitilaisuudessa vieraat pääsivät itse valmistamaan uutuuskahvin ammattibaristan live-ohjeiden mukaan. Kahvista nautittiin virtuaalisesti yhdessä samalla, kun Jarkko Isukka ja Jani Mikkonen kertoivat A+RPR-kahvin idean synnystä ja valmistusprosessista.

Teamsin kautta järjestettyyn lanseeraustilaisuuteen osallistui lähes neljäkymmentä kahvista kiinnostunutta toimittajaa ja somevaikuttajaa. Ilta-Sanomat haastatteli Jarkko Issukkaa kahvin oikeaoppisesta valmistamisesta kotona ja useat mediat julkaisivat tilaisuuden ja tiedotteen perusteella uutisen. Somevaikuttajat somettivat aktiivisesti sekä tilaisuuden aikana että sen jälkeen.

Koronankestävä suunnitelma ja rautaista projektiosaamista

Onnistuneen virtuaalisen lanseeraustilaisuuden taustalla oli vahva suunnitelma ja rautaista projektiosaamista. Kutsujen ja ilmoittautumisten koordinoinnin lisäksi toimitimme kahvit ja kahvinautinnosta moniaistillisen kokemuksen tekevät kupit ohjeineen kaikille osallistujille suoraan heidän koteihinsa. Toimitetut kahvit olivat tuoreeltaan paahdettuja ja jauhatusaste oli yhteensovitettu kunkin osallistujan oman kahvinkeittimen mukaan. H-hetkellä etäyhteysteknologia pelitti kommelluksitta. Jarkko Issukka ja Jani Mikkonen onnistuivat luomaan tilaisuuteen rennon tunnelman, ja heidän intohimonsa kahviin välittyi kuulijoille sekä tartutti kahvi-innostuksen moneen.

Manifesto vastasi tilaisuuden konseptisuunnittelusta, kutsuprosessista, lehdistötiedotteen laatimisesta sekä näiden projektinhallinnasta. Pauligin viestintäpäällikkö Pirjo Hästbacka vastasi yhdessä Robert Paulig Roasteryn Jarkko Issukan ja Artisan Café & Roasteryn Jani Mikkosen kanssa tilaisuuden käytännön järjestelyistä, mietti tilaisuuden kutsulistaa ja auttoi tiedotteen kirjoittamisessa. Myös Pauligin vastuullisuustiimi oli mukana prosessissa, sillä vastuullisuus on A+RPRssä keskeisessä roolissa. Tilaisuus järjestettiin huhtikuussa 2020.

Kuvat: Robert Paulig Roastery

Lisätietoja:

Jonna Varhama

Partneri

+358 50 543 2926

Johanna Koroma

Vanhempi viestintäkonsultti

+358 50 374 7707