ASIAKAS
Satakunnan hyvinvointialue
VUOSI
2024–2025
TYÖN SISÄLTÖ
Digitaalinen viestintä
Kampanjat
Sisällöt
Sosiaalinen media
Videotuotanto
Visuaalinen viestintä & design
Onnistunut lanseerauskampanja vahvisti Sata-sovelluksen tunnettuutta Satakunnassa
Satakunnan hyvinvointialue lanseerasi joulukuussa 2024 uuden digitaalisen sote-keskuksen ja sen osana Sata-sovelluksen. Sovelluksen tavoitteena on helpottaa Satakunnan asukkaiden pääsyä terveyspalveluihin sekä sujuvoittaa asiointia.
Viestintätoimisto Manifesto vastasi lanseerauskampanjan strategisesta suunnittelusta, visuaalisesta ilmeestä sekä kampanjan sisällöntuotannosta. Tavoitteena oli luoda puhutteleva ja samaistuttava markkinointikampanja, jotta mahdollisimman moni Satakunnan alueen asukas ottaisi uudet digitaaliset palvelut käyttöönsä.
Haaste
Lanseerauskampanjan kohderyhmäksi määriteltiin Satakunnassa asuvat täysi-ikäiset. Haasteena oli tavoittaa koko alueen aikuisväestö kattavasti ja kustannustehokkaasti, sekä huomioida eri ikäryhmien erot digitaalisten palveluiden ja sisältöjen käytössä.
Laaja kohderyhmä toi omat haasteensa käytettävälle kanavavalikoimalle sekä kampanjan viestille. Erityisesti vanhempien ikäryhmien osalta tuli huomioida terveydenhuollon kivijalkapalveluiden väheneminen ja sen aiheuttamat negatiiviset ennakkoluulot uusia palveluita kohtaan; miten heidät saataisiin ottamaan käyttöön uusi digitaalinen palvelu ja ymmärtämään sen hyödyt omassa arjessaan?
Toteutus
Lanseerauskampanja toteutettiin monikanavaisena ja eri ikäryhmät huomioivana kokonaisuutena kuuden viikon aikana. Manifesto vastasi kampanjan konseptoinnista, ilmeestä ja materiaalituotannosta. Lisäksi Manifesto toteutti kuvaukset Satakunnan alueella, jotta käyttöön saataisiin paikallista kohderyhmää puhuttelevaa visuaalista materiaalia.
Markkinointimateriaaleja mukautettiin eri kohderyhmille: nuoremmille suunnattiin lyhyitä videoita ja somemainontaa, kun taas vanhemmille kohderyhmille tuotettiin informatiivisempia materiaaleja esimerkiksi hyvinvointialueen viestintäkanavien kautta.
Nuoremmat kohderyhmät tavoitettiin tehokkaasti Facebookissa, Instagramissa ja TikTokissa toteutetun sosiaalisen median mainonnan avulla. Vanhemmat kohderyhmät tavoitettiin onnistuneesti Sanoman digikampanjan kautta. Lisäksi kampanjamateriaalia hyödynnettiin Satakunnan hyvinvointialueen omissa kanavissa, kuten somekanavissa, digiscreeneillä terveyskeskuksissa sekä julisteina ja flyereina.
Kaikki kohderyhmät tavoitettiin joulunalusviikolla paikallisessa kauppakeskuksessa toteutetun ulkomainonnan keinoin, jolloin suuri osa kohderyhmästä saatiin mainonnan ääreen.
Tulokset
Lanseerauskampanja saavutti erinomaiset tulokset kaikissa ikäryhmissä. Somekampanjoiden avulla tavoitettiin käytännössä jokainen Satakunnan alueella asuva täysi-ikäinen sosiaalisen median käyttäjä. Sanoman digikampanja puolestaan onnistui vakuuttamaan vanhemmat kohderyhmät ja ulkomainonta keräsi 700 000 katselukertaa. Lanseerauskampanjan ansiosta Sata-sovelluksen käyttäjämäärä kasvoi merkittävästi, ja palvelu sai 1000 uutta käyttäjää viikossa heti julkaisun jälkeen.
Kaiken kaikkiaan kampanja auttoi merkittävästi vahvistamaan Sata-sovelluksen asemaa Satakunnan alueen keskeisenä digitaalisten terveyspalveluiden kanavana.
Yhteistyö Manifeston kanssa on ollut erittäin sujuvaa ja toimivaa. Manifesto ymmärsi lanseerauskampanjan tavoitteet ja haasteet ja onnistui toteuttamaan Sata-alueen visiota uuden sovelluksen lanseerauksessa.
Lanseerauskampanja loi hyvän pohjan Sata-sovelluksen markkinoinnille ja auttoi meitä saavuttamaan merkittäviä tuloksia lyhyessä ajassa. Lanseerauskampanjan kanavien valinta oli onnistunutta, sillä kampanja tavoitti kohderyhmiään laajasti. Manifeston kampanjaa varten luomat materiaalit olivat mielestämme erittäin onnistuneita ja visuaalisesti kiinnostavia.
Manifeston asiakaspalvelu on erinomaista; he ovat aina olleet helposti tavoitettavissa ja valmiita vastaamaan kysymyksiimme nopeasti ja asiantuntevasti.
– Sini Gahmberg, Satakunnan hyvinvointialueen viestintäpäällikkö
LISÄTIETOJA