ASIAKAS

Syöpäjärjestöt

VUOSI

2023–2024

TYÖN SISÄLTÖ

Kampanjat
Sisällöt
Sosiaalinen media

Älä ole koekaniini – nuorten sähkösavukkeiden käyttöä ehkäisevä kampanja

Sähkösavukkeiden eli vapen käyttö on lisääntynyt voimakkaasti alaikäisten keskuudessa. Tavoitteenamme oli lisätä nuorten tietoisuutta vapettamisen haitoista nuoria puhututtavalla tavalla. Älä ole koekaniini -kampanja voitti oman julkishallinnon Lanseeraus tai repäisy -kategorian sekä Vuoden vaikuttamiskampanja -palkinnon Finnish Comms Awardsissa vuonna 2024. 

Haaste

Sähkösavukkeiden nesteet ja höyry sisältävät haitallisia aineita ja altistavat syövälle. Vapen käytön pitkäaikaisista haittavaikutuksista ei ole kuitenkaan kertynyt tarpeeksi tutkimustietoa. Emme siis vielä tiedä, miten sähkösavukkeet vaikuttavat ihmisiin pitkällä aikavälillä. Sen kuitenkin tiedämme, että jo lyhyen aikavälin haitat ovat merkittäviä.

Syöpäjärjestöille toteutetun kampanjan lähtökohtana oli valistaa nuoria vapettamisen haitoista heitä koskettavalla tavalla. Halusimme tavoittaa mahdollisimman laajasti kampanjan kohderyhmän eli 13–17-vuotiaat nuoret sosiaalisessa mediassa ja ohjata heidät luotettavan tiedon äärelle.

Haasteena oli viestin ja materiaalien osuvuus – miten saadaan pysäytettyä nuori somen sisältötulvassa? Materiaalin tuli herättää nuorten kiinnostus siten, että he siirtyvät lukemaan aiheesta lisää somekanavien ulkopuolelle kampanjasivustolle.

Toteutus

Kampanjan sloganiksi muodostui Älä ole koekaniini. Viestin avulla haluttiin kertoa, ettei vapen haitoista vielä edes tiedetä kaikkea, ja jos vapetat, olet tupakkateollisuuden koekaniini.

Kampanjan kärkenä olivat animoidut videot, joiden toteuttamisessa hyödynnettiin tekoälyä visuaalisen vaikuttavuuden lisäämiseksi. Tekoälyllä tuotettiin vapettavia, nuoriksi pukeutuneita kaneja erilaisiin kohderyhmälle tuttuihin arjen ympäristöihin: urheilutreeneihin, koulun vessaan ja skeittipuistoon.

Osallistimme kohderyhmään kuuluvia nuoria kampanjan suunnitteluun. Toteutimme vantaalaisella yläkoululla paneelikeskustelun, jossa nuorille esiteltiin luonnoksia kampanjamateriaalista. Saimme arvokkaita näkökulmia kampanjan toteutukseen ja opimme lisää vapesta ilmiönä.

Kampanja toteutettiin sosiaalisen median kanavissa Snapchatissa, TikTokissa ja YouTubessa. Samalla haastettiin mukaan nuorten seuraamia somevaikuttajia ja somessa aktiivisesti esiintyviä järjestöjä jakamaan kampanjaviestiä pro bono -periaatteella.

Katso kampanjavideo alta!

Tulokset

Tavoitimme kohderyhmästämme 34 % eli enemmän kuin kolmasosan. Kohderyhmästä 13 % klikkasi eteenpäin kampanjan laskeutumissivulle lukemaan lisää aiheesta. Pro bono -yhteistyöulottuvuudella tavoitimme yli 45 000 sosiaalisen median käyttäjää. Mikä hienointa – muutamat koulut ja terveyskeskukset innostuivat materiaaleista, ja ne näkyivät myös heidän aulojen mainosnäytöillä kampanjan ajan.

Kampanjasivuston palautekyselyyn vastanneista 80 % koki saaneensa lisää tietoa vapettamisesta kampanjamateriaalien kautta. Lisäksi kyselyyn vastanneiden motivaatio olla käyttämättä vapea oli kasvanut selvästi kampanjan näkemisen jälkeen.

kohderyhmästä tavoitettu vähintään kerran
0 %
kohderyhmästä klikkasi kampanjasivustolle
%

”Syöpäjärjestöjen näkökulmasta kohderyhmän kuuleminen, tässä tapauksessa nuorten kuuleminen, on hyvin tärkeässä roolissa viestinnän ja markkinoinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa. Älä ole koekaniini -kampanjassa saimme todella arvokasta tietoa nuorilta vantaalaisessa yläkoulussa toteutetun paneelikeskustelun myötä. Opimme nuorilta paljon vapettamisesta ilmiönä – millaiseksi se koetaan nuorison keskuudessa ja mitä kaikkea sen ympärille liittyy. Lisäksi saimme tärkeää tietoa kampanjan suunnittelua varten. Keskustelutilaisuuteen osallistuneet nuoret toivat esille hyvin tarkkojakin yksityiskohtia, jotka osoittautuivat erittäin tärkeiksi kampanjan onnistumisen ja uskottavuuden kannalta nuoria puhuteltaessa.

Kampanjan viesti sekä tekoälyllä tuotetut materiaalit ovat mielestämme erittäin onnistuneita ja kanavavalinnat kohderyhmän ja ilmiön kannalta toimivia. Toimiston luova idea tupakkateollisuuden koekaniineista on oivaltava ja mielenkiintoinen. Toteutus on paitsi visuaalisesti hieno, se on myös sopivalla tavalla huomiota herättävä. Kampanjan aikana meille tuli pyyntöjä mm. oppilaitoksista ja terveyskeskuksista, saisivatko he kampanjamateriaalia esille esim. organisaatioiden infonäytöille. Kampanja lähti siis alkuperäisten tavoitteiden täyttymisen lisäksi leviämään myös sosiaalisen median ulkopuolelle. Lisäksi vaikuttajien ja järjestöjen mukaan ottaminen osaksi somekampanjaa oli toimiva ratkaisu, ja saimme myös tätä kautta levitettyä viestiä vielä mainoskampanjaa laajemmin ja lähemmäs nuoria.

Kampanjasivuston pop up -kyselyn mukaan valtaosa vastanneista sai lisää tietoa vapettamisesta ja sen haitoista. Kampanja on myös kannustanut useampia jättämään vapettamisen välistä. Olemme olleet kaikin puolin erittäin tyytyväisiä kampanjaan ja yhteistyöhön.”

– Tiina Kiviluoma, Syöpäjärjestöjen Terveyden edistämisen asiantuntija