Älä ole koekaniini -kampanja palkittiin kahdessa kategoriassa Digital Communication Awardsissa 2025

Älä ole koekaniini -kampanja palkittiin kahdessa kategoriassa Digital Communication Awardsissa 2025

Manifeston ja Creative Dayn Syöpäjärjestöille toteutettu sähkösavukkeiden käyttöä ehkäisevä kampanja Älä ole koekaniini on voittanut kansainvälisessä Digital Communication Awards 2025 -kilpailussa kahdessa kategoriassa. Koekanit valittiin parhaaksi työksi Gen Z Communications ja Small Budget Campaign -kategorioissa.

”On ilahduttavaa, että luova lähestymistapamme nuorten terveyden edistämiseksi on resonoinut myös kansainvälisessä tuomaristossa. Koekanien jatkuva menestys osoittaa, että merkityksellinen, rohkea ja kohderyhmää osallistava viestintäkampanja on ollut onnistunut ja aidosti vaikuttava”, Manifeston partneri Mikko Koistinen sanoo.

Älä ole koekaniini -kampanja on suunnattu 13–17-vuotiaille nuorille, joiden elämää vapettaminen voi erityisesti koskettaa. Kampanjan ytimessä ovat kohderyhmää puhutteleva viesti ja erottuva visuaalinen ilme. Koekani-kampanjaviestin mukaan vapea käyttävä nuori on tupakkateollisuuden koekaniini, koska sähkösavukkeiden haitoista on vielä hyvin vähän saatavilla tutkimustietoa.

Pääviesti ja ilme testattiin nuorista koostuneella paneelilla jo suunnitteluvaiheessa, minkä vuoksi nuorten ääni kuuluu aidosti kampanjassa. Myös tulokset ovat vaikuttavat – kohderyhmästä saavutettiin yli kolmasosa, ja valtaosa (84 %) kampanjan nähneistä koki saaneensa lisää tietoa sähkösavukkeiden haitoista. Alun perin sosiaaliseen mediaan tarkoitetut mainokset levisivät myös terveysasemille ja kouluihin.

Digital Communication Awards on yksi Euroopan merkittävimmistä digiviestinnän kilpailuista. Voittajat julkistettiin Berliinissä 26. syyskuuta livelähetyksen välityksellä. 

Lue lisää kampanjasta täältä.