fien

Sosiaalinen media 15-vuotiaan silmin – mikä somessa koukuttaa?

Pääsin kesätöihin kahdeksi viikoksi äitini työpaikalle Viestintätoimisto Manifestoon. Minua pyydettiin kirjoittamaan ikäiseni 15-vuotiaan ajatuksista sosiaalisesta mediasta.

Olin 12-vuotias, kun julkaisin ensimmäisen kerran piirustusaiheisen TikTokin. Video, jossa piirsin linnan, sai yli satatuhatta näyttökertaa, ja kymmenentuhatta tykkäystä. Tunne oli uskomaton. Nykyisin teen videoita pääasiassa vain muistoksi itselle, enkä jaa niitä suurelle yleisölle.

Sosiaalinen media on nuorille erityisen tärkeä. Lähes kaikki asiat ovat sosiaalisessa mediassa. Tuntuu usein siltä, että kaikki riippuu somesta. Kysyn myös jatkuvasti itseltäni, olenko liian riippuvainen sosiaalisesta mediasta.

Kuitenkin ikäiseni nuoret tiedostavat myös sosiaalisen median huonot puolet, kuten negatiiviset vaikutteet ja vääristyneet mielikuvat maailmasta. Mediakriittisyys on yhä tärkeämpää.

TikTokissa ei tarvitse olla ideaa

Valtavan suosion saavuttanut TikTok sisältää lähes kaiken informaation, jonka nuoret kokevat tarvitsevansa – tapahtumat, uutiset ja trendit. TikTokissa täytyy olla, muuten jää paitsi tärkeimmistä jutuista. TikTokista jättäytyminen on hankalaa ja menee tunteisiin – hyvässä ja pahassa. Tilanne, jossa TikTokia selaisi vain vähän aikaa päivässä, on vaikea saavuttaa. TikTok on liian koukuttava.

Muiden medioiden ja alustojen suosio on hiipunut TikTokin käytön myötä, sillä suuri osa some-toiminnasta on siirtynyt TikTokiin. Lyhyitä videoita, joissa soi omavalintainen musiikki, on helpompaa ja rennompaa julkaista.

TikTok-videossa ei tarvitse olla mitään ideaa. TikTokissa on myös lukemattomia trendejä ja haasteita, joita voi kuvata ja julkaista. Koen, että Instagramiin julkaisemisessa on nykyisin paljon isompi kynnys. Sinne julkaistun materiaalin tulisi olla panostettua, kun taas TikTokiin välttämättä ei.

Silti Instagram oli ensimmäinen some-kanava, jota aloin käyttää.

Snapchat syrjäytti tekstarit

Tilastojen mukaan kolme suosituinta mediaa ovat Facebook, Youtube ja Instagram. Nuorten käytetyimmät somet ovat TIkTok, Snapchat ja Instagram. Facebookia ei käytä monikaan nuori, ainakaan aktiivisesti.

Miksi juuri nämä sosiaaliset mediat ovat nuorten suosimia?

TikTokissa vetoaa luultavasti sen helppous – sillä on liiankin helppo selata nopealla syötöllä videoita. Siellä kuka vain voi myös saavuttaa suuren määrän näyttökertoja ja tykkäyksiä riippumatta siitä, onko jo valmiiksi suosittu. Videosi saattaa päätyä jonkun for you -sivulle ilman, että sinulla on suurta seuraajakuntaa.

Snapchat puolestaan on ollut ensimmäisiä alustoja, joissa kavereiden kanssa juttelu siirtyi normaaleista tekstiviesteistä kuvallisiin viesteihin. Snapchatissa on syntynyt paljon trendejä ja tapoja, joissa ei ole välttämättä mitään ideaa, mutta nuoret tekevät niitä keskenään ainoastaan Snapchatissa.

Vai onko lukijan mielestä Streakissa jokin hyvä idea?

Mikä vetoaa nuoriin sosiaalisessa mediassa?

Nuoret tavoittelevat somessa hyväksyntää. Mainos aiheuttaa usein tunteen, että omistamalla tämän tuotteen, olet suositumpi tai hyväksytympi. Jos somessa suosittu julkisuuden henkilö tai vaikuttaja käyttää tuotetta, seuraajat kiinnostuvat. Mainos ei kuitenkaan saa tulla liikaa läpi videosta. Vastaanottajalla pitää olla ikään kuin tunne, ettei hän ole mainonnan kohde.

Mielenkiintoinen sosiaalisen median sovellus on myös Pinterest, jota nuoret käyttävät nimenomaan etsiäkseen inspiraatiota elämäntapoihin, ruokaan, tyyliin – kaikkeen.

Millainen video tekee vaikutuksen?

Entä miten some vaikuttaa meihin nuoriin? Välillä se inspiroi ja herättää halun toteuttaa itseään ja tehdä asioita. Esimerkiksi TikTokit, joissa joku kuvaa vaikkapa omaa päiväänsä ja video sisältää paljon hienoja kuvia, tilanteita ja maisemia, saavat katsojankin haluamaan samanlaista aikaa ja elämää.

Tai jos joku kuvaa omaa siivoamistaan kotona ja video on esteettinen, se inspiroi ihmisiä siivoamaan. Kyse ei tarvitse olla mistään siivousvinkistä, riittää vain, kun kuvataan pintojen puhdistamista ja tavaroiden järjestelyä. Usein tämän tyyppiset videot toimivat, kun videossa on lyhyet leikkaukset, sopiva musiikki, ei puhetta ja hyvä valotus.

Kohtuus kaikessa on varmasti paras ohjeistus nuorille myös somen käytössä. Se on vain niin paljon helpommin sanottu kuin tehty.

Vilja Vuokola