Parhaiten menestyvät brändit ymmärtävät intuitiivisesti asiakkaitaan ja tekevät rohkeita siirtoja. Näin sanoo yhdysvaltalainen bränditoimisto Interbrand, joka julkaisi vastikään Best Global Brands 2018 -tutkimuksen. Tutkimuksessa nimetään maailman 100 kovinta brändiä jo 19. kertaa peräkkäin. Kolme arvokkainta brändiä ovat Apple, Google ja Amazon. Sadan arvokkaimman brändin listalta Manifesto tekee yhteistyötä Suomessa useamman brändin kanssa, muun muassa Facebookin, SAP:n ja Sonyn.
– Nykybrändin merkitys yhteiskunnassa kasvaa entisestään. Ne viestivät voimakkaasti arvomaailmastaan ja ottavat kantaa yhteiskunnallisiin aiheisiin, jotka ovat tärkeitä myös brändin kohderyhmälle. Kuluttajat myös odottavat brändien ottavan roolia ja vastuuta ympäröivästä yhteiskunnasta. Tästä on hyvänä esimerkkinä taannoinen Niken ja Colin Kaepernickin kantaaottava kampanja, sanoo Manifeston toimitusjohtaja Harri Kammonen.
Interbrandin tutkimuksen mukaan asiakaslähtöisyys on enemmän kuin kuluttajien haluamien tuotteiden tai palveluiden tarjoamista. Brändin on ymmärrettävä, miten asiakas ajattelee, mitä hän tuntee ja miten hän käyttäytyy, jotta brändi voi tarjota optimaalisen kokemuksen jokaiselle kuluttajalle kaikissa asiakkaan ja brändin kohtaamisissa.
– Myös teknologia on mullistanut viestinnän kuluttajien kanssa, ja mediakanavien ja -sisällön lisääntyessä kuluttajien huomiosta käydään entistä kovempaa kilpailua. Pysyäkseen mukana asiakkaiden jatkuvasti muuttuvassa maailmassa myös brändien on kehityttävä isoin harppauksin, Kammonen kiteyttää.