Tunnettuus­strategia

”Haluamme lisätä tunnettuutta mediassa; yritystämme ja tuotteitamme ei tunneta markkinassa; yhteiskunnalliset päättäjät tai sijoittajat eivät tunne yritystämme.” Asiakkaidemme haasteet kiteytyvät usein sanaan tunnettuus ja sen kasvattamiseen. 

Ilman tunnettuutta yritys tai tuote ei ole käytännössä olemassa – ainakaan kohderyhmien mielissä. Kilpailluilla markkinoilla tunnettuus on yritykselle tai organisaatiolle tärkeä erottava tekijä. Tunnettu yritys houkuttelee enemmän asiakkaita, työntekijöitä, sijoittajia tai yhteistyökumppaneita kuin tuntematon toimija. Tunnettuudella tarkoitetaan sitä, kuinka hyvin niin ulkoiset kuin sisäisetkin kohderyhmät tuntevat yrityksen liiketoimintaa ja strategiaa, näkemyksiä markkinasta tai tuotteita ja palveluita.  

Tutkimusten mukaan tunnettuus synnyttää luottamusta. Tuttuun yritykseen ja sen tuotteisiin tai palveluihin luotetaan ja sitoudutaan helpommin. Niiltä myös ostetaan enemmän.  

Tunnettuus on viestinnällä saavutettu kilpailuetu. Tunnettuus ei ole itseisarvo vaan tarve sen kasvattamiselle lähtee liiketoimintastrategiasta ja tavoitteista. Yritys voi hakea tunnettuutta eri asioille riippuen tavoitteistaan. Tarve voi esimerkiksi liittyä koko yrityksen brändin tunnettuuteen tai sen tuotteen tai palvelun tunnettuuteen.  

Tunnettuuden haaste voi koskea myös yksittäistä sidosryhmää. Yhteiskunnalliset päättäjät eivät tunne yritystä, sijoittajat eivät ole perillä yhtiön strategiasta tai henkilöstö ei ymmärrä muutoshankkeen merkitystä yrityksen menestykselle.  

Yleisimpiä tunnettuuden haasteita ovat

  • Yrityksen brändin ja sen liiketoiminnan yleinen tunnettuus markkinassa ja kohderyhmissä 
  • Tuotteen tai palvelun tunnettuus kohderyhmissä  
  • Liiketoimintastrategian tunnettuus sijoittajien keskuudessa 
  • Yrityksen tunnettuus yhteiskunnallisten päättäjien keskuudessa 
  • Liiketoimintastrategian tai muutoshankkeen tunnettuus henkilöstön keskuudessa 
  • Yrityksen tunnettuus median ja toimittajien keskuudessa 
  • Yrityksen näkemysten tunnettuus toimialan ja yhteiskunnan kehityksestä  
  • Yrityksen vastuullisuuden tunnettuus kohderyhmissä 

Manifeston ratkaisu asiakkaan tunnettuuden haasteeseen on tunnettuusstrategia. Se kokoaa yhteen ne viestinnän ja markkinoinnin toimenpiteet, jotka auttavat pitkäjänteisesti yritystä kasvattamaan tunnettuutta kohderyhmissä. 

Tunnettuusstrategia syntyy Manifeston kehittämän Tunnettuusklinikan avulla. Tunnettuusklinikan avulla määritämme yhdessä asiakkaamme kanssa tunnettuuden osa-alueet, kohderyhmät, tavoitteet ja viestinnän keinot tunnettuuden kasvattamiseksi. 

Palvelumme 

  • Tunnettuusstrategia