Muutosviestintä

Uusi liiketoimintastrategia, organisaatiouudistus, yrityskauppa tai fuusio – organisaatiot muuttavat ja kehittävät toimintaansa jatkuvasti, mikä näkyy lukuisina muutos- ja kehityshankkeina. Niiden onnistunut toteuttaminen on kriittistä organisaation toiminnan kannalta. Muutosviestintä tukee muutoksen läpivientiä työyhteisössä. 

Muutos on pitkäjänteinen prosessi, jossa johtaminen, viestintä ja henkilöstön osallistaminen kietoutuvat yhteen. Muutosviestintä tukee muutosjohtamista viestinnän keinoin. Epäonnistuminen viestinnässä voi pahimmillaan kaataa koko kalliin muutoshankkeen.   

Johdon agenda muutoksessa on usein erilainen kuin henkilöstön. Johto miettii muutoksen laajoja kaaria ja vaikutuksia liiketoimintaan, kun henkilöstön huolenaiheet ovat usein henkilökohtaisempia ja konkreettisempia. Miten työni sisältö muuttuu? Tuleeko irtisanomisia? Pitääkö minun kouluttautua uudelleen?  

Hyvin suunniteltu muutosviestintä huomioi henkilöstön huolenaiheet. Vaikka henkilöstöä kiinnostaa ensi sijassa muutoksen vaikutukset omaan työhön, haluavat he myös kuulla muutoksen syyt ja vaikutukset koko organisaation tasolla. 

Muutosviestinnän tärkein tavoite on se, että henkilöstö ymmärtää muutoksen taustat ja merkityksen organisaatiolle, hyväksyy muutoksen sekä sitoutuu siihen. Onnistunut muutosviestintä puhuttelee, sitouttaa ja varmistaa muutoksen läpiviennin työyhteisössä.  

Muutos herättää aina huolta ja jopa pelkoa. Pahimmillaan muutosvastarinta voi olla niin suurta, että se vaikuttaa negatiivisesti koko organisaation toimintaan. Laadukkaan muutosviestinnän avulla herätetään luottamusta ja vältetään huhupuheet sekä väärinkäsitykset. 

Muutosviestinnällä osallistetaan henkilöstö muutokseen. Henkilöstön näkemysten, palautteen sekä kehitysehdotusten kuuntelu sitouttaa muutokseen. Mahdolliset ongelmat voidaan tunnistaa ja korjata hyvissä ajoin ennen kuin niistä koituu haittoja organisaation toiminnalle.   

Muutokset vaikuttavat usein myös organisaation ulkoisiin sidosryhmiin, mikä tulee huomioida muutosviestinnässä. Esimerkiksi tietojärjestelmähankkeet tai muutokset logistiikkaketjuissa muuttavat toimintatapoja asiakkaiden, kumppaneiden ja yrityksen välillä. Muutosviestintä lisää ymmärrystä ja herättää luottamusta organisaation toimintaa kohtaan. 

Manifesto on kokenut muutosviestinnän asiantuntija, joka on auttanut lukuisia organisaatioita onnistumaan erilaisissa muutoksissa, kuten esimerkiksi toimintakulttuurin kehittämisessä, strategian jalkauttamisessa, tietojärjestelmän käyttöönotossa tai fuusiotilanteessa. 

Olemme asiakkaan tukena muutoshankkeen kaikissa vaiheissa. Suunnittelemme, sanoitamme ja sparraamme muutoksen läpiviemisessä ja jalkauttamisessa organisaatiossa.  

Palvelumme

  • Muutosviestinnän suunnittelu ja konsultointi 
  • Muutosviestintäprojektin toteuttaminen  
  • Arvoprosessien suunnittelu ja jalkauttaminen 
  • Hankeviestintä 
  • Strategiaviestintä ja strategian jalkauttaminen  
  • Yrityskauppaviestintä 
  • Viestintä yritysfuusioissa 
  • Muutoksen tarinallistaminen ja kiteyttäminen  
  • Visualisointi ja muu sisällöntuotanto 
  • Muutosviestinnän valmennus 
  • Tutkimus ja seuranta muutoksen tukena