Tulipalo, onnettomuus, irtisanomiset, tietovarkaudet, väärinkäytökset – organisaatioita uhkaavat kriisit ovat moninaisia ja usein ennalta arvaamattomia. Kriisi voi olla itseaiheutettu tai ulkoisen tekijän tulos. Kriisi aiheuttaa taloudellisia menetyksiä ja vaikuttaa negatiivisesti yhtiön maineeseen, tai jopa lopettaa organisaation toiminnan kokonaan.
Kriisit saattavat kehittyä hitaasti, pitkän ajan kuluessa, tai ne syntyvät yllättäen, joskus vieläpä loma-aikaan tai öisin. Ennalta sovitut kriisinhallinnan prosessit ja kriisiryhmän selkeät roolit auttavat nopeassa tilanteen haltuunotossa. On tärkeää osoittaa, että organisaatio johtaa kriisin ratkaisua ja hallitsee tilanteen. Vastuunkanto, avoimuus ja selkeä viestintä korostuvat kriisin alusta alkaen. Olipa kriisi millainen tahansa, siihen tulee suhtautua aina vakavuudella. Tilanteen vähättely, peittely tai suoranainen kieltäminen pahentaa ja pitkittää kriisiä.
Kriisit ovat äärimmäisen stressaavia ja vaikeita tapahtumia. Se, miten organisaatio hoitaa kriisiä ja viestii siitä, vaikuttaa sidosryhmien luottamukseen sitä kohtaan. Kyse ei aina ole vain liiketoiminnasta ja taloudellisista menetyksistä, vaan myös inhimillisyydestä, empatiasta ja vastuusta. Suhtautuminen kriisiin ja tapa hoitaa sitä kertoo paljon organisaatio kulttuurista, arvoista ja johtamisesta.
Kriisiviestintä on taitolaji ja happotesti yrityksen johdolle ja viestintävastaaville. Siihen pitää varautua, sitä pitää suunnitella ja harjoitella. Yritysten kannattaa säännöllisesti kysyä itseltään, millaisia kriisejä se voisi kohdata. Kriisiskenaarioiden miettiminen, simulointi sekä kriisiohjeistusten ja -prosessien säännöllinen läpikäynti on perusasia jokaisessa yrityksessä. Aina näin ei kuitenkaan ole.
Viestintätoimisto on hyvä apu yritykselle, kun sen omat kriisiviestinnän resurssit ja osaaminen eivät riitä tai yritys haluaa ulkopuolista näkemystä kriisiviestinnän suunnitteluun, harjoitteluun tai käytännön toteutukseen.
Manifestolla on laaja kokemus lukuisista kriisitilanteista 25 vuoden ajalta. Laadimme kriisiviestinnän ohjeistuksia ja toimintamalleja sekä autamme kriisin hallinnassa. Meidät saa pika-aikataululla avuksi kriisin ratkaisuun. Kansainvälisen kumppaniverkostomme on käytettävissä, mikäli kriisi tapahtuu toisessa maassa. Paikallinen apu on oleellista kriisin hallinnassa ja viestinnässä.
Toteutamme kriisiviestintävalmennuksia, kuten kriisisimulaatioita, jotka tuottavat osallistujille vahvan tunnejäljen aidon tuntuisesta kriisitilanteesta, parantavat kriisiviestintävalmiuksia ja kannustavat kriisiviestinnän kehittämiseen.
Palvelumme
- Kriisiviestintästrategiat
- Kriisiviestinnän skenaariotyö kriisien varalle
- Kriisiviestintäohjeistus ja materiaalit
- Kriisiviestinnän valmennukset ja simuloinnit
- Kriisiviestinnän konsultointi, käytännön toteuttaminen ja tuki