fien

Manifeston ja Bob the Robotin #IAMTOMOFFINLAND-kampanja pokkasi Campaign of the Year -pääpalkinnon

Manifeston ja Bob the Robotin suunnittelema ja toteuttama #IAMTOMOFFINLAND-kampanja on voittanut arvostetun Digital Communication Awards -kilpailun pääkategorian, Campaign of the Year, Berliinissä perjantaina 29. syyskuuta. #IAMTOMOFFINLAND oli kampanja Tom of Finland -elokuvan arvojen rakkauden, rohkeuden ja vapauden puolesta, ja markkinointi- ja viestintätyötä tehtiin aktiivisesti talvella 2016–17. Työn tilasi elokuvan tuotantoyhtiö Helsinki Filmi ja levittäjä Finnkinon elokuvalevitys.

Manifeston asiakkuusjohtaja Jonna Varhama ja Bob the Robotin luova suunnittelija Henri Haka vakuuttivat kilpailun juryn live pitch-tilaisuudessa Berliinissä viime perjantaina. Kilpailu ratkesi samana iltana pidettävässä gaalajuhlassa.

– Kilpailun loppuvaiheeseen oli edennyt #IAMTOMOFFINLAND-kampanjan lisäksi neljä muuta erittäin korkeatasoista kilpailutyötä. Kategoriamme voittaja julkistettiin vasta viimeisten joukossa, joten jouduimme jännittämään ratkaisua loppuun asti. Kertoman mukaan juryn valinta oli yksimielinen, mikä tekee voitosta vielä makeamman, Varhama kuvailee Berliinin tunnelmia.

Kampanjan tavoitteena oli lisätä Tom of Finland -elokuvan näkyvyyttä, kasvattaa kiinnostusta elokuvaa kohtaan sekä aktivoida kuluttajia ottamaan kantaa elokuvan arvojen rohkeuden, rakkauden ja vapauden puolesta.

– Tavoitteissa onnistuttiin reilusti yli odotusten. Kuvageneraattorissa luotiin kahden viikon aikana yli 150 000 Tom of Finland -profiilikuvaa, mikä on huima luku millä tahansa mittapuulla mitattuna. Kuvia tehtiin runsaasti myös Suomen rajojen ulkopuolella siitä huolimatta, että käyttöliittymä oli vain suomenkielinen. Kampanja poiki myös lähes 300 uutisjuttua Suomen medioissa ja siitä muodostui ilmiö, joka puhutti koko Suomea niin sarjakuvissa, sosiaalisessa mediassa kuin ajankohtaisissa radio- ja tv-ohjelmissa, summaa Haka.

Digital Communication Awards palkitsee vuosittain Euroopan parhaat digitaalisen viestinnän projektit, kampanjat ja innovaatiot. Vuonna 2011 perustetun kilpailun järjestää Quadriga University of Applied Sciences ja kilpailun tuomaristoon kuuluu viestinnän ammattilaisia kaikkialta Euroopasta.

Kilpailuun osallistui tänä vuonna 750 kilpailutyötä 40 eri kategoriassa. Voittajiin voi tutustua osoitteessa www.digital-awards.eu/winnerlist-2017.

Taustatietoja:

#IAMTOMOFFINLAND-kampanjassa olivat mukana Marco Bjurström, Manuela Bosco, Chisu, Tuomas Enbuske, Jessica Grabowsky, Sandra Hagelstam, Niklas Hogner, Dome Karukoski, Teri Niitti, Bruce Oreck, Mert Otsamo, Maryam Razavi, Krista Siegfrids, Jari Sillanpää, Pekka Strang, Jenni Vartiainen, Maria Veitola, Hans Välimäki ja Stefan Wallin sekä taiteilijat Teemu Keisteri, Eero Lampinen ja Kaj Stenvall.

Kampanjan toteutustiimiin kuuluivat lisäksi valokuvaaja Veikko Kähkönen, kuvankäsittelijä Kasimir Häiväoja FLC Helsingiltä, stailisti Mert Otsamo ja maskeeraaja Aino-Sofia Kojonen, sekä ulkomainonnan mahdollistanut JCDecaux. Kampanjan on suunnitellut ja toteuttanut Bob the Robot, ja kampanjan PR:stä on vastannut Viestintätoimisto Manifesto. Finnkinon elokuvalevitys vastasi markkinointipäällikkö Anna Lujasen johdolla elokuvan markkinoinnista.

Dome Karukosken ohjaama Tom of Finland -elokuva on Helsinki-filmin tuottama ja sen levitti Suomessa Finnkinon elokuvalevitys. Elokuvan päärooleissa nähdään Pekka Strang (Touko Laaksonen), Lauri Tilkanen (Veli ”Nipa” Mäkinen) ja Jessica Grabowsky (Kaija, Toukon sisko). Elokuvalla oli ensi-ilta 24.2.2017.

Lisätietoja:

Jonna Varhama

Partneri

+358 50 543 2926