Manifesto juhlistaa kahta shortlist-paikkaa Marketing Finlandin järjestämässä viestintätöiden parhaimmistoa peilaavassa Finnish Comms Awards -kilpailussa. Manifeston pitkäjänteinen viestintäyhteistyö vakuutuspalveluyritys mySafetyn kanssa pärjäsi Strateginen viestintäkonsultointi -sarjassa, kun taas MIELI Suomen Mielenterveys ry:lle jo kolmatta kertaa toteutettu itsemurhien ehkäisypäivän #mitäkuuluu-kampanja ansaitsi paikan Pro Bono -sarjan shortlistalta. Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa 11. marraskuuta.
Finnish Comms Awards -kilpailuun jätettiin tänä vuonna ennätysmäärä hakemuksia, yhteensä 132 kilpailutyötä. Loppusuoralle valittiin 49 viestintäkonsultoinnin asiakastyötä, joista kaksi oli Manifeston.
– Tänä vuonna kilpailuun ilmoittautui mukaan ennätysmäärä toimijoita. Mukana oli myös entistä laajempi kirjo töitä erilaisilta viestinnän toimijoilta, kuten viestintätoimistoilta ja vaikuttajayhteisöiltä. Shortlista on katsaus suomalaisen viestinnän parhaimmistoon, ja siinä näkyy kotimaisen viestintäosaamisen korkea taso, kommentoi Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki järjestön tiedotteessa.
Olemme koko toimisto todella innoissamme ja iloisia tästä kunnianosoituksesta.
– Peräti kahden viestintätyön nosto shortlistalle kahdessa eri sarjassa on osoitus piinkovasta viestintäosaamisestamme ja työmme korkeasta laadusta. Olemme koko toimisto todella innoissamme ja iloisia tästä kunnianosoituksesta. Manifestossa kuuntelemme asiakkaitamme, ymmärrämme heidän liiketoimintaansa ja kiritämme asiakkaitamme kohti heidän tavoitteitaan. Sitoudumme jokaisen asiakkaamme tilanteeseen suurella sydämellä riippumatta siitä, onko asiakas pienempi startup-yritys, globaali suuryhtiö tai nonprofit-organisaatio, kertoo Manifeston toimistusjohtaja Harri Kammonen.
Strateginen viestintäkonsultointi: ”Nobodystä ajatusjohtajaksi – mySafetyn kasvutarina”
Manifeston pitkäaikainen ja tuloksellinen yhteistyö vakuutuspalveluyritys mySafetyn kanssa ansaitsi paikan Strateginen viestintäkonsultointi -sarjan shortlistalta.
MySafety on erikoistunut vakuutuspalveluihin, jotka ennaltaehkäisevät nettirikoksia ja minimoivat niiden seurauksia. Kun mySafetyn ja Manifeston polut kohtasivat keväällä 2019, mySafetylla oli selkeä visio liiketoiminnan suunnasta: tavoitteena oli olla nettirikollisuuden, etenkin identiteettivarkauksien ja nettivihan, asiantuntija ja ajatusjohtaja. Viestinnälliset askelmerkit kuitenkin vielä uupuivat.
Manifeston järjestämien viestinnän strategiatyöpajojen kautta ryhdyttiin tuumasta toimeen: mySafetyn positiota nettirikollisuuden ennaltaehkäisyn ja seurausten minimoimisen ajatusjohtajana lähdettiin hakemaan laajalla kirjolla konkreettisia toimenpiteitä.
On sanomattakin selvää, että Manifeston työn strateginen merkitys on mySafetylle korvaamatonta. Ilman Manifestoa emme olisi siinä, missä olemme nyt.
– On sanomattakin selvää, että Manifeston työn strateginen merkitys on mySafetylle korvaamatonta. Ilman Manifestoa emme olisi siinä, missä olemme nyt. Olemme kilpailijoihimme nähden etulyöntiasemassa. Manifeston huipputiimi on onnistunut tuomaan viestinnän osaksi yritysstrategiaamme ja viestintä nähdään nyt yhtenä menestyksen kivijalkana, sanoo mySafetyn asiakkuus- ja markkinointijohtaja Johanna Abgottspon.
Pro Bono: ”#mitäkuuluu – itsetuhoisuudesta voi ja pitää kysyä”
Itsemurhien ehkäisyn teemapäivää vietetään vuosittain 10. syyskuuta. #mitäkuuluu-kampanja on Bob the Robotin ja Manifeston MIELI Suomen Mielenterveys ry:lle suunnittelema ja toteuttama kampanja, joka pureutuu itsetuhoisuuden tabuihin ja niistä puhumiseen. Manifesto oli pro bono -periaatteella mukana toteuttamassa kampanjan mediaviestintää ja vaikuttajasuhteita nyt kolmatta vuotta peräkkäin. Syyskuussa 2021 toteutetun kampanjan kohderyhmässä olivat nuoret ja nuoret aikuiset, joiden mielenterveyttä korona on kurittanut kaikista eniten. Kampanja ansaitsi paikan Finnish Comms Awardsin Pro Bono -sarjan shortlistalta.
Onnistuneessa lopputuloksessa näkyy mahtavien kumppaniemme tapa heittäytyä mukaan ja uskallus katsoa ilmiselvien kampanjaideoiden toiselle puolelle.
– Itsemurhien ehkäisy ei kuulosta ensimmäisenä ajatuksena koko kansaa ravistelevalta liikkeeltä. Onkin aivan mahtavaa, että onnistuimme ansaitussa mediassa tavoittamaan sanomallamme käytännössä kaikki suomalaiset. Erityisen hienoa on ollut seurata, miten somevaikuttajat ovat lähteneet mukaan tukemaan koronavuonna todella haasteellisessa tilanteessa olleita nuoria ja kuinka suuri vaikutus kampanjallamme on ollut nuorten mieliin. Onnistuneessa lopputuloksessa näkyy mahtavien kumppaniemme tapa heittäytyä mukaan ja uskallus katsoa ilmiselvien kampanjaideoiden toiselle puolelle, sanoo MIELI ry:n varainhankinnan kampanjapäällikkö Katri Korpinen.
– #mitäkuuluu on ollut todella tärkeä kampanja ei vain kampanjan kohderyhmälle, suomalaisille kautta maan, vaan myös kampanjan tekijöille. Kampanjan puitteissa tehdyn tutkimuksen mukaan joka toinen suomalainen tuntee jonkun, joka on tehnyt tai yrittänyt tehdä itsemurhan, joten aihe koskettaa monia henkilökohtaisella tasolla. Tuntuu upealta, että asenteita muuttanut ja avointa keskustelua herättänyt kampanja on ehdolla Finnish Comms Awardsissa, sanoo Manifeston partneri Jonna Varhama.