Finnkino on merkittävä nuorten työllistäjä Suomessa ja se on kehittänyt palvelustrategiaansa pitkäjänteisesti nuorten ehdoilla. Strategia kiteytyy uuteen SMILE-konseptiin, joka tiivistää Finnkinon toimintatavat ja on tarkoitettu ohjenuoraksi asiakaskohtaamisiin ja myös sisäisesti työntekijöiden väliseen kanssakäymiseen. Tavoitteena on varmistaa viiden tähden palvelu, joka ylittää odotukset ja tuo kohtaamisissa hyvän mielen sekä työntekijöille että asiakkaille.
SMILE koostuu viidestä ohjeesta:
Show your passion
Make people happy
Invite people to return
Listen to people’s needs and provide attractive solutions
Enjoy!
SMILE-konsepti jalkautettiin jokaiseen elokuvateatteriin ympäri Suomen muun muassa SMILE-tarinavihon ja -korttien muodossa. Manifesto vastasi SMILE-konseptin materiaalituotannon projektihallinasta sekä sen viestien kirkastamisesta ja niiden kiteyttämisestä SMILE-tarinavihkoon. Tarinavihkoon tiivistettiin jokaisen kirjaimen (S, M, I, L, E) ydinsanoma. Finnkinon työntekijät osallistuivat tähän prosessiin jakamalla ajatuksiaan ja esimerkkejä siitä, mitä SMILE-kirjaimet tarkoittavat heille käytännössä.
Tarinavihko ja jokainen kirjain heräsivät henkiin kuvittaja Lotta Kaupin yksityiskohtaisilla kuvilla, jotka tiivistivät Finnkinon viiden tähden palvelun mukaisia SMILE-tekoja ja -kohtaamisia työntekijöiden ja asiakkaiden välillä.
– Halusimme tiivistää konseptin ydinviestit konkreettiseen vihkoseen ja panostaa erityisesti kuviin ja tarinankerrontaan niiden kautta. Kuvat kestävät aikaa ja työntekijät löytävät niiden kautta uudelleen ja uudelleen heille tärkeitä merkityksiä ja muistutuksia siitä, mitä SMILE-teot heille tarkoittavat, kertoo Finnkinon henkilöstöjohtaja Pia Rautio.
SMILE-konsepti on vahvasti mukana myös Finnkinon rekrytointiprosesseissa. SMILE-kortit auttavat käymään konkreettisella tasolla läpi työnhakijan ja Finnkinon tapaa toimia. SMILE-konsepti viedään myös jokaiseen työpäivään esimerkiksi julisteiden, tarrojen ja uusien kahvikuppien kautta.
– Olemme todella tyytyväisiä kokonaisuuteen. Uudet SMILE-materiaalit on otettu ilolla vastaan ja esimerkiksi SMILE-kupit piristävät jokaista aamukahvihetkeä. SMILE-strategia ohjaa jatkossa henkilöstömme koulutuksia ja uusien rekrytointeja. Konkreettiset vihot ja kortit ovat mainio tapa puhua käytännössä meidän toimintatavoista ja varmistaa, että meillä on töissä vain SMILE-tyyppejä, summaa Rautio.