fien

Blogibarometri 2017: Somevaikuttajista kokemuspohjaisiksi asiantuntijoiksi – aiheet ja kanavat pirstaloituvat

Somevaikuttajat ovat yhä useammin kokemuspohjaisia asiantuntijoita, aiheet ja kanavat pirstaloituvat ja reaaliaikaisuus puhuttaa, selviää viestintätoimisto Manifeston tuoreesta Blogibarometri-tutkimuksesta. Jo yhdeksättä kertaa toteutettu tutkimus selvittää muun muassa sitä, millaiseksi bloggaajat ja muut sisällöntuottajat kokevat oman roolinsa ja miten he näkevät sisällöntuottamisen kehittyvän tulevaisuudessa. Blogibarometriin vastasi 201 suosittua suomalaista bloggaajaa ja sosiaalisen median vaikuttajaa touko-kesäkuussa 2017.

Vuoden 2017 blogibarometrissa oli mukana bloggaajien lisäksi vloggaajia, tubettajia, instagrammaajia ja snapchattaajia laajasti eri kategorioista.

Blogibarometri 2017 -tutkimukseen osallistuneiden suosituin pääteema on edellisvuosien tapaan ruoka, juoma ja leivonta (sekä 2016 että 2017 15 % vastaajista). Vuoden aikana suosiotaan on selvästi kasvattanut sisustaminen ja design (2016: 6 %; 2017: 13 %). Sen sijaan matkustus pääteemana on menettänyt suosiotaan (2016: 11 %; 2017: 6 %).

Suosituimmat sivuteemat ovat edellisvuosien tapaan ruoka, juoma ja leivonta (43 % vastaajista sivuteemana), matkustus (41 %) sekä terveys ja hyvinvointi (36 %).

”On yhä yleisempää, että bloggaajat ja sosiaalisen median vaikuttajat eivät enää halua keskittyä tiettyyn teemaan, vaan käsittelevät kanavissaan useampia aiheita. Pirstaloituminen näkyy ennen kaikkea ruokaa, kulttuuria ja sisustusta käsittelevissä kanavissa. Muut aihealueet sekoittuvat yhteen yhä helpommin ja luontevammin,” kertoo Manifeston asiakkuusjohtaja Jonna Varhama.

Aiheiden lisäksi kanavat pirstaloituvat

Tutkimuksesta selviää, että aiheiden lisäksi myös kanavat pirstaloituvat. Reaaliaikaisuuden myötä bloggaaminen muuttuu yhä enemmän monikanavaiseksi vaikuttamiseksi sosiaalisessa mediassa. Tyypillistä on, että eri kanaville luodaan erilaisia käyttötarkoituksia. Näin seuraajia pystytään palvelemaan laajemmin, ja erilaiset sisällöt saadaan näkyville niille otollisimmalla tavalla.

”On hyvin yleistä, että esimerkiksi blogiyhteistyö yritysten kanssa ulottuu blogin lisäksi muihinkin kanaviin – etenkin YouTubeen ja Instagramiin. Parin vuoden ajan kovassa nousussa ollut Snapchatin käyttö on kääntynyt lievään laskuun, hyvin todennäköisesti sen vuoksi, että Instagram tarjoaa nykyisin lähes vastaavaa Instagram Stories -palvelua. Monella somevaikuttajalla on Instagramissa jo valmis yleisö”, kertoo Varhama.

Monikanavaisuus puhuttaa bloggaajia jonkin verran. Reaaliaikaisuuden vaatimukset askarruttavat erityisesti jo pidempään bloganneita. Esimerkiksi videosisällön laatu puhuttaa – millaista on hyvä videosisältö, paljonko videoiden tekemiseen käytetään aikaa ja millaisia laitteita tarvitaan.

Kokemusperusteinen asiantuntijuus on yleinen trendi – somevaikuttajien merkitys kasvaa

Yhä useampi sosiaalisen median vaikuttaja pitää yllä useampaa kanavaa sekä kaupallisessa tarkoituksessa että harrastuksena. Suurin osa (57 %) vastaajista työskentelee harrastuspohjalta, lähes kolmannes (32 %) on yrittäjiä ja loput työsuhteessa esimerkiksi mediataloon. Viime vuonna 13 prosenttia vastaajista toimi kokoaikaisena sisällöntuottajana, nyt luku kasvoi 16 prosenttiin.

Blogibarometri selvitti millaiseksi vastaajat kokevat oman roolinsa. Jo vuosia ykköseksi on sijoittunut omien kokemusten ja tuntemusten jakaminen (70 %). Toiseksi vahvimmaksi rooliksi nousi asiantuntijuus ja tiedon jakaminen (55 %). Kolmanneksi nostettiin rooli avoimen ja rehellisen tiedon välittäjänä (53 %).

”Blogibarometrin somevaikuttajat tekevät työtään yhä enemmän tosissaan ja selkeällä näkemyksellä. He mieltävät itsensä asiantuntijoiksi, joiden tehtävänä on omien kokemusten kautta jakaa seuraajille sellaista tietoa, jota he eivät muualta välttämättä saa. Somevaikuttajien merkityksen kasvaminen yleisön silmissä on linjassa yleisen asiantuntijuuden trendin, eli kokemusperäisen asiantuntijuuden, kanssa. Sen sijaan itseilmaisun merkitys osana omaa työtä on hiipunut, ehkäpä kasvaneen kaupallisuuden myötä”, arvelee Varhama.

Yhteistyö yritysten kanssa kehittyy

Enemmistö blogibarometrin vastaajista uskoo, että sisältöjen ammattimaistuminen jatkuu, ja tulevaisuudessa blogien sekä muiden somekanavien merkitys yritysten markkinoinnissa tulee kasvamaan.

Yritykset käyttävät somevaikuttajia nykyisin kekseliäämmin kuin aiemmin ja heidät otetaan entistä paremmin mukaan suunnittelutyöhön. Tämä on edesauttanut sitä, että somevaikuttajat ovat erittäin motivoituneita tekemään kaupallista yhteistyötä – ja mielellään mukana ideoimassa projekteja jo alusta saakka.

”Blogibarometrin somevaikuttajat tekevät työtään yhä enemmän tosissaan ja selkeällä näkemyksellä”.

Hyvin harva sosiaalisen median vaikuttaja näkee itsensä kuitenkaan ensisijaisesti kaupallisena toimijana, vaan haluaa pitää langat sisällön suhteen omissa käsissään. Myös yritysten yhteydenotoilta odotetaan laatua.

”Yritykset haluavat pitää yhteyttä somevaikuttajiin – ja somevaikuttajat ovat kiinnostuneita heille sopivista ja räätälöidyistä yhteistyötarjouksista. Jotta yhteistyö saadaan kaikkia osapuolia tyydyttäväksi, on tärkeintä ymmärtää vaikuttajien erityispiirteitä, kuten esimerkiksi arvomaailmaa ja tyyliä. Parhaimmillaan vaikuttajayhteistyö luo kumpaakin osapuolta hyödyttävän win-win tilanteen”, summaa Varhama.

Manifeston vinkit hyvään somevaikuttajayhteistyöhön

1.     Taustatyön merkitys: tunnista organisaatiosi kannalta tärkeät somevaikuttajat. Perehdy heidän arvomaailmaan ja sisältöihin.
2.     Tutustu organisaatiollesi relevantteihin somevaikuttajiin esimerkiksi sopimalla tapaamisia tai järjestämällä tilaisuuksia.
3.     Arvosta bloggaajia ja tubettajia – he ovat viiteryhmässään tärkeitä, luotettuja suosittelijoita, mielipidevaikuttajia ja keskustelun avaajia.
4.     Tarjoa blogiystävällistä materiaalia: helposti jaettavia kuvia, linkitettäviä sisältöjä, videoita.
5.     Kannusta brändistäsi kiinnostunutta yleisöä luomaan kanssasi jotain uutta ja erilaista esimerkiksi kilpailujen kautta!
6.     Muista valtakunnallisuus. Blogeja ja Youtube-kanavia pidetään – ja seurataan – valtakunnallisesti ympäri Suomea. Toisaalta, joku voi olla erityisen tärkeä vaikuttaja esimerkiksi omassa kotikaupungissaan.
7.     Älä tuijota vain seuraajamääriä – vaikuttajan merkityksestä kertovat myös muut seikat, kuten asiantuntijuus.
8.     Ole kiinnostunut ja innostunut. Luomalla hyvät suhteet alusta alkaen, luot hedelmällisen maaperän pidempiaikaiselle yhteistyölle.

Viestintätoimisto Manifesto on seurannut Blogibarometrin avulla suomalaisen blogikentän kehitystä, trendejä ja muutosta jo vuodesta 2009 lähtien. Tutkimus on kasvanut lifestyleblogeista kattamaan yhä laajemmin eri kategorioita. Videoblogit otettiin tutkimukseen mukaan vuonna 2015 ja tänä vuonna mukana on myös Instagram- sekä Snapchat-vaikuttajia.

Haluatko kuulla lisää Manifeston Blogibarometri 2017 -tuloksista? Ota yhteyttä tapaamisen sopimiseksi (jonna.varhama@manifesto.fi; puh. 050 543 2926) tai tilaa PDF-raportti hintaan 62 € (sis. alv).

Lisätietoja:

Jonna Varhama

Partneri

+358 50 543 2926

Markus Hilden

Viestintäkonsultti

Opintovapaalla