Monelle sosiaalisen median alati muuttuvat lait ja algoritmin toimintaperiaatteet ovat iso ja sekava seitti. Juuri, kun kokee saaneensa kiinni jutun juuresta, esittelevät alustat uudet toiminnan säännöt. Meillä Viestintätoimisto Manifestossa säännöllinen opiskelu on osa työtä. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla ja siksi tietotaitomme tulee aina olla tiukasti ajan tasalla.
Jättiläisten taistelu: Instagram vastaan TikTok
Instagram ja TikTok ovat tiukassa kilpailussa keskenään ja välierävoittoja haetaan kopioimalla muiden alustojen toimintoja. Esimerkiksi TikTok lanseerasi BeReal-palvelua jäljittelevän TikTok Now -ominaisuuden. Instagram seurasi perässä ja lisäsi Stories-ominaisuuteen kaksoiskameratoiminnon, tosin ilman BeRealin tunnusomaista aikamäärettä.
Instagram julkaisi myös Notes-toiminnon, joka on Twitteriä jäljittelevä ominaisuus. Vuoden aikana tulemme varmasti näkemään jokaiselta alustalta uusia ominaisuuksia. On mielenkiintoista nähdä, nouseeko jokin täysin uusi ominaisuus suuren yleisön tietoisuuteen, kuten esimerkiksi BeReal ja sen tarjoama autenttisuus.
Algoritmi – mitä se oikeasti tarkoittaa?
TikTok on muuttanut täysin käsityksemme siitä, miten oikein rakennettu algoritmi sitouttaa käyttäjän uppoutumaan sovelluksen pariin pitkiksikin ajoiksi. Kukapa meistä ei olisi unohtunut selaamaan TikTokin loppumatonta syötettä liian pitkäksi aikaa?
Instagram on seurannut perässä ja muuttanut sovelluksen toimintaa siten, että käyttäjän syöte vastaisi mahdollisimman hyvin henkilökohtaisia intressejä. Instagram kuitenkin kertoo, että jokainen osa sovellusta käyttää omaa algoritmia – käyttäjän syöte saattaa olla hyvinkin erilainen verrattuna keloihin ja tutki-sivuun. Tätä yrityksen kannattaa pitää silmällä ja tutkia, missä käyttäjät resonoivat parhaiten sisällön kanssa.
Millä perusteella algoritmi valitsee näytettävän sisällön?
Karkeasti voidaan tehdä kaava julkaisulle, joka nousee käyttäjälle näkyviin orgaanisesti: käyttäjän oma interaktio vastaavan sisällön kanssa x julkaisun suosio x käyttäjän oma suhde julkaisijaan.
Alustat haistelevat tarkasti sitä, millaisesta sisällöstä jokainen käyttäjä pitää, ja tarjoavat lisää vastaavaa sisältöä. Moni tunnistaa varmasti unohtuneensa selaamaan kissavideoita ja seuraavaksi huomanneensa koko sosiaalisen mediansa täyttyvän kaikenkarvaisista kavereista.
Kun algoritmi on keksinyt sisällön, joka puhuttelee ja sitouttaa käyttäjää, se valitsee julkaisut, joiden kanssa vastaavat käyttäjät keskustelevat.
Kolmantena on käyttäjän oma suhde julkaisijaan – onko käyttäjä aikaisemmin kuluttanut tietyn sisällönluojan sisältöä, tunteeko hän ihmisen ja onko kahden käyttäjän välillä interaktiota?
Mitä nopeammin sisältö esitellään käyttäjälle hänen avatessa sovelluksen, sitä lähempänä alusta uskoo sisällön olevan juuri tälle käyttäjälle osoitettua ihannesisältöä. Alustat määrittelevät tarkasti thumb stopping -ajan, eli milloin käyttäjä lopettaa selaamisen ja pysähtyy kuluttamaan yksittäistä sisältöä.
Algoritmi syrjii lähtökohtaisesti kaikkea sisältöä, jota se ei koe turvalliseksi käyttäjilleen. Dis- ja misinformaatio ei juuri saa näyttökertoja ja loukkaavaksi määritelty sisältö ei nouse lainkaan tutki-sivulle. TikTok on Instagramiin verrattuna sallivampi poliittisen sisällön kanssa. Kumpikin alusta syrjii huonolaatuisia videoita ja kuvia sekä toisen osapuolen vesileimattuja sisältöjä.
Alati muuttuva kaava luo myös mahdollisuuksia
Maailmalla rakastetaan tulevaisuuden ennustamista ja toisinaan alustat varjelevat algoritmin toimintaa valtionsalaisuuksien lailla. Jossain määrin alustojen ennalta-arvattava arvaamattomuus on kaiken taian takana. Alati muuttuva kaava menestykseen luo mahdollisuuksia kehittää toimintaa ja haastaa jokaista sisällöntuottajaa.