Korona on muuttanut median ja vaikuttajien toimintatapoja ja yhä useammin asiat halutaan hoitaa kotitoimistolta käsin. Manifestossa nähdään, että toimintamalli on jäämässä suurelta osin tavaksi myös koronan jälkeen. Koronan alussa Manifesto päivitti yhdessä ruokatalo Pauligin kanssa suositun kokkikoulukonseptin virtuaaliseksi, ja tilaisuudet ovat parin viime vuoden aikana nousseet suorastaan ilmiöksi.
Pauligin teettämä muutaman vuoden takainen tutkimus* osoitti, että suomalaiset käyttävät kotonaan vain 3,6 maustetta. Paulig halusi Santa Maria -mausteiden tiimoilta nostaa tämän asian esiin ja tarjota ruoka-alan ammattilaisille uutta inspiraatiota arkimaustamiseen.
Pauligin Marttojen kanssa toteutetussa kokkikoulussa yhdistettiin Santa Maria -mausteet ja Marttojen neuvokkaat ohjeet ja reseptit. Tavoitteena oli viedä ruoka-alan ammattilaisille viestiä ja inspiraatiota rohkeasta mausteiden käytöstä myös arjessa ja selättää arjen makaronilaatikkomelankolia.
Hyväksi havaittu kokkikoulukonsepti houkutteli osallistujia
Pauligin viestintä kehitti ja järjesti ensimmäisen kokkikoulun viisi vuotta sitten. Mukaan käytännön toteutukseen kutsuttiin jo silloin Manifesto. Vuosien varrella Pauligin kokkikoulukonsepti on hioutunut tapahtuma toisen jälkeen paremmaksi. Koronan tultua konseptia muokattiin: jos emme voi kutsua vieraita yhteiseen tilaisuuteen, kutsumme itsemme virtuaalivierailulle jokaisen keittiöön. Osallistujille toimitettiin suurin osa kokkikoulussa tarvittavista ruoka-aineista suoraan kotiovelle, jolloin osallistujan on helppo lähteä valmistamaan ruokalajeja.
Virtuaalitilaisuudessa vieraat pääsivät tällä kertaa kokkaamaan kolmen ruokalajin menun Pauligin keittiömestari Petteri Kanervan ja Marttojen kehittämispäällikkö Maija Soljanlahden live-ohjeiden mukaan. Samalla osallistujat saivat runsaasti vinkkejä maustamiseen ja esimerkiksi mausteiden säilyttämiseen liittyen. Tapahtumassa tutustuttiin myös oikeaoppisen Café au Laitin valmistamiseen Pauligin kahvien koulutusasiantuntija Ulla Suoraniemen johdolla. Tilaisuuden juonsi Pauligin viestintäpäällikkö Pirjo Hästbacka.
Vimeon kautta järjestettyyn kokkikouluun osallistui lähes sata toimittajaa ja somevaikuttajaa. Petteri Kanervan ja Maija Soljanlahden dynamiikka koekeittiössä innosti kotikokkaajia ja loi tilaisuuteen kannustavan ja rennon ilmapiirin. Tilaisuus poiki juttuja niin Ilta-Sanomiin, Iltalehteen, MTV Uutisiin, Maaseudun Tulevaisuuteen kuin useaan blogiinkin.
– Sosiaalisen median vaikuttajat ja toimittajat somettivat aktiivisesti sekä tilaisuuden aikana että sen jälkeen. Somenäkyvyyttä edisti myös tapahtuman yhteydessä esitelty toive jakaa kokkikoulukokemuksia omilla kanavilla. Kaikkien kokemuksiaan jakaneiden kesken arvottiin myös Uudenmaan Marttojen ruokakursseja. Osa keskustelusta käytiin tapahtuman omassa chatissa, jossa nousi paljon hyviä kysymyksiä esiintyjille vastattaviksi, Hästbacka kertoo.
Huippuunsa hioutunut suunnitelma ja ylivoimaista projektiosaamista
Onnistuneen virtuaalisen kokkikoulun taustalla oli vahva ja käytännössä toimivaksi testattu, Pauligin viestintäpäällikkö Pirjo Hästbackan kehittämä kokkikoulukonsepti, Manifeston projektiosaaminen ja tiivis yhteistyö Santa Maria -brändin ja Marttojen kanssa. Kutsujen ja ilmoittautumisten koordinoinnin lisäksi Manifesto oli mukana kokonaissuunnittelussa ja vastasi visuaalisesta ilmeestä sekä sovittujen viestintämateriaalien tuottamisesta.
Tilaisuus järjestettiin helmikuussa 2022 ja sen tunnelmiin voi tutustua täällä.
*Lähde: Kantar online -maustetutkimukset 2019, N = 562 / 670.