fien

Palkittu Haloo Mieli! -Mielinauha-kampanja kannusti suomalaisia puhumaan mielenterveydestä

Mielenterveys ja mielen ongelmat ovat yksi nyky-yhteiskuntamme suurimpia haasteita. Vihreä Mielinauha on kansainvälisesti tunnettu symboli, jota kantamalla osoittaa tukensa mielenterveystyölle. Joka vuosi 1.4.–30.6. järjestettävän kampanjan tavoitteena on kannustaa ihmisiä puhumaan mielenterveydestä sekä vähentää ongelmiin liittyvää leimautumista. Mielinauha-tunnus, kampanjaan liittyvät kumppanituotteet ja suorat lahjoitukset toimivat myös tärkeinä varainhankinnan lähteinä.

MIELI ry:n Mielinauha-kampanjan ytimessä on ajatus, että yhtään mieltä ei ole tehty kestämään yksin. Kampanjan slogan on ”Haloo Mieli! Pidetään susta huolta” Kampanjan pro bono -kumppaneina toimivat Viestintätoimisto Manifesto ja Bob the Robot. Vuoden 2022 kampanjan kasvoina toimi Haloo Helsinki! -yhtye. Kampanjan tavoitteena oli viestiä valtakunnallisesti ja mahdollisimman näkyvästi mielenterveyden merkityksestä, poistaa stigmaa siitä puhumisesta ja lisätä MIELI ry:n tunnettuutta yhteiskunnallisesti tärkeänä lahjoituskohteena.

Haloo Mieli! -kampanja toteutettiin keväällä 2022, jolloin korona vielä haastoi monien ihmisten mielenterveyttä yhdessä Venäjän aloittaman hyökkäyssodan kanssa. Kampanja voitti syksyllä 2022 Finnish Comms Awards -kilpailun pro bono -kategorian.

Haloo Helsinki! -yhtye antoi kasvot tärkeälle asialle

Kampanjan keulakuvaksi lupautui Haloo Helsinki! -yhtye, joka omisti keväällä paljon aikaansa sanoman esille tuomiseen. Yhtye esiintyi kesäkuussa täydelle stadionille Haloo Mieli! -kampanjaviestillä.

Ansaitun median kautta haluttiin tavoittaa koko Suomi. Mediatyötä varten teetettiin kyselytutkimus suomalaisten kuormittuneisuudesta ja siinä selvitettiin myös sitä, miten kuukautta aiemmin alkanut Venäjän hyökkäyssota on vaikuttanut suomalaisten mielenterveyteen. Viestinnän emotionaalinen elementti rakentui kokemusasiantuntijoista, jotka toivat haastavien hetkien lisäksi esiin mielenterveyden merkityksen voimavarana. Myös Haloo Helsinki! -yhtyeelle järjestettiin usea haastattelu mielenterveysteemaan liittyen.

Mielinauha-kampanja oli toukokuussa myös näkyvästi esillä omalla ständillään Manifesto Showroomin Pressipäivillä, jossa se tavoitti yli 80 toimittajaa ja vaikuttajaa. Lisäksi kampanjaan haastettiin mukaan somevaikuttajia kertomaan omasta jaksamisestaan ja mielenterveydestään.

 

MIELI ry:n tunnettuus kasvoi kampanjan aikana

Kampanjan aikana MIELI ry:n tunnettuus kasvoi lähes 40 prosenttia, harkitseminen lahjoituskohteena kasvoi 40 prosenttia ja valitseminen ensisijaiseksi lahjoituskohteeksi kasvoi 83 prosenttia (lähde: kampanjan esi- ja jälkimittaus).

Mielinauha-kampanja onnistui saamaan laajaa huomiota niin medioissa kuin vaikuttajissakin. Kampanja keräsi yhteensä 29 mediaosumaa 1.4.–30.6.2022 välisenä aikana valtakunnallisella tavoittavuudella ja kattaen kaikki Suomen päämediat. Yhteenlaskettu tavoittavuus oli yli 20 miljoonaa lukijaa. Valtaosa mediaosumista ajoittui huhtikuulle kampanjan alkuun, jolloin uutisia hallitsi vahvasti Venäjän hyökkäyssota.

Kevään aikana vähintään 24 vaikuttaja osallistui kampanjaan omilla sisällöillään ja kaiken kaikkiaan dokumentoitiin yli 100 erillistä Haloo Mieli! -aiheista somepostausta.

Haloo Helsinki! esiintyi Haloo Mieli! -viestillä täydelle stadionille 18. kesäkuuta.

– Varainhankintakampanjoita leimaa usein synkkyys ja lohduttomuus. Mielinauha-kampanja rikkoo trendiä: Haluamme vähentää mielenterveyden haasteisiin yhä liittyvää stigmaa ja lähestyä herkkää aihetta toivon kautta. Heitimme siis toimistolle todellisen haasteen herättää ansaitun median kiinnostus ja vielä vakuuttaa lahjoittajat. Onnistuimme yli odotusten: Yhteenlaskettu tavoittavuus ansaitussa mediassa oli yli 20 miljoonaa lukijaa ja saimme viestimme läpi kaikissa Suomen päämedioissa, sanoo MIELI ry:n varainhankinnan kampanjapäällikkö Katri Korpinen.

– Haluamme kiittää toimistoa rohkeudesta tarttua toivoon – siinä näkyi syvä ymmärrys MIELI ry:n tapaan toimia ja tyyliin kommunikoida. Yhdessä tavoitimme lahjoittajat juuri meille sopivalla tavalla, saavutimme tavoitellun taloudellisen tuloksen ja erotuimme järjestönä joukosta, Korpinen vielä kiittelee.

Lisätietoja:

Jonna Varhama

Partneri

+358 50 543 2926