ASIAKAS

Nosto-käteisautomaatit

VUOSI

2022–2023

TYÖN SISÄLTÖ

Viestintästrategiat ja konsultointi
Mediasuhteet
Tutkimukset

Nosto-käteisautomaateista tunnettu käteisen rahan asiantuntija

Miten positioimme Nosto-käteisautomaatit median ja päättäjien tuntemaksi käteisen rahan asiantuntijaksi?

Haaste

Käteisen käyttö on Suomessa vähentynyt merkittävästi. Nykyisin noin 12 prosenttia kaikesta maksuliikenteestämme on käteisen käyttöä. Esimerkiksi Saksassa vastaava luku on noin 60 prosenttia. Käteinen raha ei ole juurikaan kiinnostanut ennen kuin Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Tämän jälkeen käteinen alkoi kiinnostamaan erityisesti huoltovarmuuden näkökulmasta. 

Toteutus

Laadimme Nosto-käteisautomaateille viestintästrategian, jossa muun muassa määrittelimme viestinnän tavoitteet, ydinviestit ja puheenaiheet sekä laadimme toimenpidesuunnitelman. Mediapitchausten ja mielipidekirjoitusten avulla Nosto-käteisautomaatit sai nopealla aikataululla näkyvyyttä, joka vastasi lisääntyneeseen tiedon tarpeeseen. Lisäksi toteutimme mm. tutkimuksen, joka selvitti suomalaisten suhtautumista käteiseen. Tutkimus saavutti huomattavan määrän julkisuutta. Proaktiivinen PR jatkui vuoden 2022 aikana erilaisiin ajankohtaisiin teemoihin liittyen.

Tulokset

Vuoden 2023 alussa toteutetun markkinatutkimuksen mukaan Nosto-käteisautomaattien uusien asiakkaiden määrä kasvoi vuoden 2022 aikana 17 prosenttia. Brändin tunnettuus kasvoi 7 prosenttia. Positiivisesti Nosto-käteisautomaatista ajattelevien määrä kasvoi peräti 33 prosenttia. Ansaitun median kautta saavutettu medianäkyvyys kasvoi merkittävästi aiempiin vuosiin verrattuna.

Vuoden 2022 aikana media oppi kysymään Noston maajohtajalta mielipiteitä käteiseen liittyvistä asioista. Onnistuimme positioimaan hänet Mr. Käteiseksi ja Nosto-käteisautomaatit median ja päättäjien tuntemaksi asiantuntijaksi käteiseen liittyvissä kysymyksissä. PR-työ vaikutti siihen, että Nosto-käteisautomaatit onnistui verkostoitumaan käteisen rahan kannalta keskeisten yhteiskunnallisten sidosryhmien kanssa.

tunnettuuden kasvu
0 %
posiitivisesti Nostoon suhtautuvien kasvu
0 %
lisää asiakkaita vuoden 2022 aikana
0 %

Vuonna 2022 saavutetut tulokset olivat erinomaisia. Tunnettuumme kasvoi ja brändiin liitettävät mielikuvat kehittyivät merkittävästi. Manifeston näkemyksellisyys, ideat ja ennen kaikkea liiketoimintamme ymmärrys ja suunnitelmien toimeenpanokyky ”walk the talk” ovat olleet erinomaisia. Yhteistyömme jatkuu edelleen ja olemme siitä erittäin tyytyväisiä.

– Risto Lepo, maajohtaja Nokas CMS Oy (Nosto-käteisautomaatit)