ASIAKAS

Solita

VUOSI

2024

TYÖN SISÄLTÖ

Kriisiviestintä
Valmennukset

Kriisiviestintävalmennus paransi Solitan kriisivalmiutta Suomessa ja Ruotsissa

Voimakkaasti kasvava ja kansainvälistyvä teknologiayritys Solita halusi lisätä yrityksen konsernijohtoryhmän ja maakohtaisten johtoryhmien kriisiviestintävalmiuksia ja  -osaamista Suomessa ja Ruotsissa. Suunnittelimme ja toteutimme teoriaa ja käytännön simulointiharjoittelua sisältävän kriisiviestinnän koulutuskonseptin yhteistyössä Solitan ja ruotsalaisen viestintätoimistokumppanimme Spotlightin kanssa.

Haaste

Kriisiviestintä on taitolaji ja happotesti yrityksen johdolle ja viestintävastaaville kriisin sattuessa. Yritysten pitää suunnitella ja harjoitella kriisiviestintää jatkuvasti. Kriisiskenaarioiden miettiminen ja kriisiviestinnän ohjeistusten ja  -prosessien säännöllinen läpikäynti sekä kriisiviestinnän simulointi ovat perusasioita jokaisessa yrityksessä.

Yrityksiä uhkaavat kriisit ovat moninaisia ja usein ennalta arvaamattomia. Solita halusi valmentaa yrityksen johdon ja avainhenkilöt Suomessa ja Ruotsissa kohtaamaan erilaisia kriisitilanteita ja harjoittelemaan kriisiviestintää. Valmennuksen tavoitteena oli antaa koulutettaville eri maissa yhtenäinen kuva Solitan kriisienhallinnan toimintamalleista, kriisiryhmän tehtävistä ja kriisiviestinnän käytännöistä, sekä tarjota tilaisuus ja aikaa yhteiselle keskustelulle aiheesta. Eri yksiköiden ja tiimien välinen sujuva yhteistyö on avainasemassa kriisinhallinnassa ja viestinnässä, siksi valmennukseen osallistui solitalaisia myös tietohallinnosta, eri palvelualueilta sekä lakiasiainyksiköstä.

Toteutus

Suunnittelimme yhdessä Solitan ja Spotlightin kanssa valmennuskokonaisuuden sisällön. Vastasimme valmennuksen käytännön toteutuksesta Suomessa ja Spotlight Ruotsissa. Spotlight vastasi myös Solitan konsernin johtoryhmän valmennuksesta.

Valmennus koostui eri osa-alueista. Ensimmäisessä osassa valmennettaville esiteltiin kriisiviestinnän toimintaperiaatteita ja teoreettinen viitekehys sisältäen mm. kriisiviestinnän säännöt ja toimintamallit sekä erilaisia Solitan toimialalle tyypillisiä kriisejä.

Toisessa osuudessa käytiin läpi Solitan kriisiviestinnän prosesseja ja johtamisen toimintamalleja sekä kriisiviestintäryhmän kokoonpanoa ja tehtäviä.  

Pääosa kuuden tunnin koulutuksesta sisälsi käytännön harjoituksia, joissa simuloitiin kriisitilannetta. Kyberuhkat ovat kasvava uhka maailmanlaajuisesti, siksi simuloitavaksi kriisiksi valikoitui ransomware-kiristys. Simulaatiossa kriisi eteni vaiheittain ja valmennettavat harjoittelivat ja kävivät läpi erilaisia strategioita ja toimintamalleja tilanteen ratkaisemiseksi. Valmennettavat jaettiin pienryhmiin, joissa he miettivät ratkaisuja simulaation eri vaiheisiin. Manifeston ja Spotlightin valmentajat auttoivat valmennettavien ajattelun ohjaamisessa ja antoivat palautetta tehdyistä ratkaisuista.

Tulokset

Kriisiviestintävalmennuksen avulla Solitan valmennettavat saivat yhtenäisen kuvan yhtiön kriisinhallinnan toimintamalleista ja kriisiviestintäryhmän tehtävistä. He myös oppivat ja kertasivat kriisiviestinnän perusperiaatteita ja käytännön sääntöjä. Simulaation avulla valmennettavat kokivat käytännössä, miten kriisi kehittyy, miten sitä ratkaistaan ja miten eri sidosryhmille tulee viestiä kriisin eri vaiheissa.

Valmennuksen ansiosta Solitan konsernin johtoryhmä ja maakohtaiset johtoryhmät ja muut kriisinhallinnassa mahdollisesti mukana olevat tahot, kuten IT, HR ja lakiasiantuntijat ovat paremmin valmistautuneet kohtaamaan mahdolliset kriisit. Johdon valmennusten lisäksi Solita kouluttaa henkilöstöään säännöllisesti kriisiviestinnän parhaista käytännöistä.

Kriisin tapahtuessa avainasemassa on sujuva ja nopea yhteistyö yrityksen sisällä, eri toimintamaiden, yksiköiden ja toimintojen välillä. Parhaista toimintatavoista keskustelu ja yhteisen ymmärryksen varmistaminen kriisiviestinnän prosesseista etukäteen on tärkeää. Manifesto ja Spotlight toivat erinomaista ulkopuolista näkemystä parhaista kriisiviestinnän toimintamalleista.
– Minna Pinola, Solitan viestintäjohtaja