Suomen talous osoittaa kauan kaivattuja piristymisen merkkejä muutaman vuoden synkkyyden jälkeen. Virkoavan talouden myötä myös listautumisinnon odotetaan jälleen lähtevän kasvuun – muun muassa Pääomasijoittajat ry ennakoi useamman yrityksen suunnittelevan listautumista tämän vuoden aikana tai viimeistään vuonna 2026. Toivottavasti vain viriämässä oleva maailmanlaajuinen kauppasota ei hyydytä orastavaa kasvua.
Pelkkä listautumisviestintä h-hetkellä ei tee yrityksestä automaattisesti menestyjää. Listautuminen edellyttää yrityksen tunnettuuden kasvattamista hyvissä ajoin, jopa vuosia ennen pörssiin menoa. Tunnettuus synnyttää luottamusta, ja tuttu yritys houkuttelee enemmän sijoittajia kuin tuntematon yritys. Listautumista suunnittelevan yrityksen tunnettuusstrategian täytyy olla kunnossa.
Tunnettuusstrategian toteuttaminen edellyttää laadukasta ja pitkäjänteistä viestintää. Yrityksen tulee viestiä kasvustrategiastaan, liiketoiminnastaan ja kulttuuristaan sidosryhmilleen. Henkilöstön sitouttamista viestinviejiksi ei kannata unohtaa, sillä työntekijöillä on usein laaja verkosto omissa kanavissaan. Asiantuntijaviestintä nostaa yrityksen näkyvyyttä kiinnostavien osaajien kautta.
Yrityksen on kyettävä kertomaan selkeästi sen strategiset kilpailutekijät suhteessa kilpailijoihin. Miten yritys erottuu muista alan toimijoista? Onko yrityksellä mielenkiintoinen tarina kerrottavana itsestään ja paikastaan maailmassa? Tarinassa pitää olla tunnetta ja näkemystä, ei vain faktoja. Sijoittaja luo kuvan yrityksestä puhuttelevan tarinan kautta. Tavoitteellinen viestintä esimerkiksi liiketoiminnasta, asiakasvoitoista ja -referensseistä, yrityskaupoista, kulttuurista sekä johdon näkemyksistä toimialan ja markkinan kehityksestä ovat avainasemassa tunnettuuden rakentamisessa.
Medialla on tärkeä rooli yrityksen tunnettuuden rakentamisessa. Säännöllinen näkyvyys esimerkiksi talous- ja toimialamediassa lisää luottamusta yritystä kohtaan. Median kanssa tulee myös osata toimia. Mediavalmennus on hyvä tapa oppia kohtamaan toimittaja ja hänen vaikeatkin kysymyksensä. Lisäksi valmennus auttaa kertomaan yrityksen tarinan mediaa kiinnostavalla tavalla.
Yrityksen kannattaa hyvissä ajoin rakentaa tunnettuuttaan listautumista silmällä pitäen. Pitkäjänteinen pohjatyö ja hyvin suunniteltu listautumisviestintä ovat merkittäviä tekijöitä onnistuneessa listautumisprosessissa.