Manifeston uusi toimistokumppani TDUB: Miten viestiä Saksan markkinassa?  

Manifeston uusi toimistokumppani TDUB: Miten viestiä Saksan markkinassa?  

Manifesto on saanut uuden viestintätoimistokumppanin Saksasta. TDUB on Hampurissa sijaitseva, johtava saksalainen teknologia-alan viestintätoimisto. Yhteistyössä TDUB:n kanssa Manifesto voi nyt entistä paremmin tukea suomalaisia asiakkaita tarjoamalla räätälöityjä ja tehokkaita viestintäpalveluita Saksan markkinoilla. Manifesto ja TDUB ovat myös maailmanlaajuisen IPREX-viestintätoimistoverkoston jäseniä.

TDUB toimii sekä B2B- että B2C-sektoreilla tarjoten yritysviestinnän ja – ja tuoteviestinnän palveluita. Yhtiö palvelee asiakkaita useilla eri toimialoilla, ja sillä on erityisosaamista teknologia-, liikkuvuus- ja Digital Lifescience -toimialoilla. TDUB:n palveluihin kuuluvat mm. viestintästrategiat, mediasuhteet, digitaalinen viestintä ja vaikuttajamarkkinointi.

”On hienoa, että saimme TDUB:n kumppanitoimistoksemme Saksassa. Heidän syvä toimialakohtainen asiantuntemuksensa ja dynaaminen lähestymistapansa sopivat täydellisesti yhteen Manifeston toimintatapojen kanssa. TDUB:n kanssa voimme nyt tarjota suomalaisille yrityksille paikalliset markkinat ja kulttuurin huomioivia viestintäpalveluita. Saksa on yksi Suomen tärkeimmistä kauppakumppaneista. Paikallinen toimisto on tärkeä apu, kun suomalaiset yritykset haluavat tehdä  tuloksellista ja liiketoimintaa tukevaa viestintää Saksan markkinoilla”, sanoo Manifeston toimitusjohtaja Harri Kammonen.

”Olemme iloisia voidessamme tehdä yhteistyötä Manifeston kanssa. Meillä on samanlainen lähestymistapa asiakkaistyöhön ja palveluihin, joten toimintatapamme sopivat hyvin yhteen. Olemme seitsemän vuoden ajan etsineet parhaita paikallisia, omistajajohtoisia teknologia-alan PR-toimistoja Euroopassa, EMEA-alueella ja muualla maailmassa, jotta voisimme tarjota teknologia-asiakkaillemme parhaat mahdolliset viestintäpalvelut eri maissa. Manifesto on meille erinomainen kumppani. Meillä on ollut jo useita asiakkaita Suomesta, ja tämänhetkinen globaali tilanne tarjoaa meille molemmille uusia mahdollisuuksia maidemme välillä”, sanoo Karsten Hoppe, yksi TDUB:n perustajista ja toimitusjohtajista.

Yhteistyön alkaessa keskustelimme Karsten Hoppen kanssa siitä, mitä suomalaisten yritysten tulee tietää suunnitellessaan ja toteuttaessaan viestintää Saksan markkinoilla.

Saksan ainutlaatuinen mediamaisema ja mediasuhteet 

Saksan mediamaisema on monipuolinen ja perustuu vahvaan printtimedian perinteeseen. Toisin kuin monissa muissa maissa, Saksassa on edelleen laaja valikoima medioita, mukaan lukien lukuisat erikoistuneet toimiala- ja ammattilehdet sekä vankka kansallinen ja alueellinen lehdistö. Vaikka digitaaliset kanavat ovat kasvussa, painetulla medialla on edelleen merkittävä vaikutusvalta erityisesti B2B-viestinnässä.

”Digitalisaatio on tuonut budjetti- ja aikarajoituksia monille toimituksille. Siksi yritysten on tärkeää tarjota laadukasta ja relevanttia sisältöä, joka aidosti tukee journalistista työtä. Nykypäivän mediaympäristössä sisällön on ansaittava paikkansa tarjoamalla todellista uutisarvoa – ei vain mainostamalla tuotetta”, Hoppe sanoo.

Viestinnässä on kyse suhteista, ei vain lehdistötiedotteista

Menestyminen Saksan markkinoilla edellyttää strategista, pitkäaikaista sitoutumista – ei nopeaa, tuotteiden tai palvelujen myyntiin tähtäävää viestintää. Toimittajat arvostavat hyvin taustoitettuja lehtijuttuja ja paikallisesti merkityksellistä sisältöä. Luottamukseen perustuvien suhteiden rakentaminen mediaan on olennaisen tärkeää: yritysten on käytävä vuoropuhelua, annettava hyödyllisiä näkemyksiä ja ymmärrettävä, miten ne edistävät toimittajan tarinaa sen sijaan, että ne vain markkinoisivat yrityksen tuotteita.

”Saksalaiset yleisöt odottavat asiallista, täsmällistä ja tietopohjaista viestintää. Tämä pätee erityisesti teknologiayrityksiin – epämääräiset väitteet kuten ”teemme myös tekoälyä” jäävät tyhjän päälle. Sen sijaan viesteissä pitäisi selittää selkeästi innovaatioiden todellinen arvo, ja niiden tueksi pitäisi tarjota näkemyksiä sekä laatia erilaisia raportteja tai white paper -dokumentteja, jotka lisäävät toimittajan tietoa”, Hoppe korostaa.

Suomen maine on kilpailuetu

Saksalaiset suhtautuvat Suomeen yleensä myönteisesti ja yhdistävät sen innovaatioihin, digitalisaation, laadukkaaseen koulutukseen ja luotettavuuteen. Suomalainen yhteiskuntamalli, jonka juuret ovat tasa-arvossa, avoimuudessa ja resilienssissä, resonoi vahvasti Saksassa.

”Tämä kansallinen maine antaa suomalaisille yrityksille luonnollisen etulyöntiaseman. Maineen ja sen mukaisten arvojen korostaminen kannattaa olla vahva osa suomalaisten yritysten brändipositiointia Saksassa”, Hoppe sanoo.

TDUB ja palkittu yhteistyö suomalaisten kanssa

TDUB on jo tehnyt yhteistyötä suomalaisten yritysten kanssa Saksan markkinoilla. Erinomaisena esimerkkinä yhteistyö WithSecuren kanssa Rapid Response -kyberturvallisuuskampanjassa, joka keräsi seitsemän merkittävää viestintäalan palkintoa, muun muassa International German PR Prize 2023  -palkinto ja kaksi PR Report Awards  -palkintoa vuonna 2022.

Manifesto kiittää Karstenia näkemyksistä ja odottaa innolla yhteistyötä TDUB:n tiimin kanssa. Mikäli suunnittelet yrityksesi viestintää Saksan markkinaan ja haluat tehdä sen oikein, autamme sinua yhdessä TDUB:n kanssa.