fien

Tekeekö yrityksesi näennäisviestintää?

Uutuutta hohkaavat www-sivut, kaikki somekanavat täydessä käytössä, yritysblogit pullistelevat kirjoituksia, uutiskirjeet viuhuvat… Yrityksen viestintä näyttää toimivan erinomaisesti, mutta kun pintaa raaputtaa, totuus paljastuu. Käynnissä on näennäisviestinnän esitys.

Digitaalisuuden myötä yritysten käytössä olevat viestintäkanavat ovat moninkertaistuneet ja monipuolistuneet. Kaikkien kanavien tehokas käyttö ja sisällön tuottaminen niistä jokaiseen vie valtavasti resursseja ja vaatii paljon sisältöä, mutta samalla se tuottaa myös näennäisviestintää. Yritys viestii paljon, mutta ei sano mitään, ja se mitä se sanoo, ei näytä noudattavan strategista johdonmukaisuutta.

Näennäisviestintää aiheuttaa eniten se, että viestintästrategia ei palvele liiketoimintastrategiaa, eikä siksi tuota oikeanlaista viestinnän sisältöä liiketoiminnan tueksi. Aina yrityksissä ei edes ole viestintästrategiaa tai edes perussuunnitelmaa, vaan viestintää tehdään lonkalta. Tilaa jää liikaa luovuudelle. Ja jokainen tietää, että luovuudellakin on rajansa. Myöskään asiakkaiden, sidosryhmien ja ympäröivän yhteiskunnan vaatimuksia ja odotuksia yrityksen viestinnälle ei tunnisteta.

Kuinka sitten päästä irti näennäisviestinnän ansasta? Tässä muutamia kysymyksiä, jotka auttavat hahmottamaan tilannetta.

  • Onko liiketoimintastrategian ja viestintästrategian integraatio kirkas? Mitä tavoitteita viestinnälle on asetettu?
  • Tunnemmeko kohderyhmiemme tarpeet ja odotukset ja osaammeko kohdentaa viestinnän oikein?
  • Tuotammeko sisältöä vain sisällön vuoksi vai tukeeko se aidosti liiketoimintastrategiaa?
  • Onko viestinnän tonaliteetti harkittua vai viestimmekö niin kuin nyt vain satumme viestimään?
  • Otammeko kantaa asiakkaidemme, toimialamme ja yhteiskunnan kehitykseen siten, että se edistää liiketoimintaamme ja tekee meistä merkityksellisen toimijan alallamme?
  • Ovatko käyttämämme viestintäkanavat ja -keinot varmasti oikeat ja tehokkaimmat?
  • Ovatko viestinnän tekijöiden osaaminen, resursointi ja roolitukset kunnossa?
  • Osaammeko kohdentaa viestintäbudjetin oikeisiin asioihin?

Yritysten viestintäyksiköiden tehtävä ei ole helppo. Jos viestintä ei ole liiketoiminnan ytimessä, vaan jää ulkokehälle ilman strategisia linjauksia, vaara näennäisviestinnän tekemiselle on suuri.

Mutta onneksi hyvällä suunnittelulla ja asioiden laittamiselle tärkeysjärjestykseen pääsee jo pitkälle! Myös hyvä viestintätoimistokumppani auttaa tarvittaessa tuomaan ulkopuolisen, tuoreen näkemyksen viestintään.

Iloista kevättä kaikille!

Lisätietoja:

Harri Kammonen

Partneri, toimitusjohtaja

+358 40 500 1120