ASIAKAS

Walki Group

VUOSI

2022–2024

TYÖN SISÄLTÖ

Kansainvälinen viestintä
Muutosviestintä
Sisällöntuotanto
Viestintästrategiat & konsultointi
Visuaalinen viestintä & design

Muutosviestinnän hanke Walkille toteutettiin kahdeksalla kielellä

Miten toteuttaa muutoshanke niin, että kaikki työntekijät tietävät roolinsa ja tehtävänsä tehtaan lattiatasolta toimistotorniin asti? Manifesto toteutti laajan muutosviestinnän hankkeen Walki Groupin kansainvälisessä organisaatiossa.

Haaste

Suomalainen, kahdeksassa maassa pakkauksia ja pakkausmateriaaleja valmistava Walki Group kääntyi Manifeston puoleen yhtiön aloittaessa bisnestransformaatiohankkeen. Hanke piti sisällään koko yhtiön laajuisen toiminnan- ja tuotannonohjausjärjestelmien käyttöönoton. Projektin onnistumisen edellytys oli hyvin suunniteltu ja toteutettu muutosviestintä.

Yhtiöllä ei projektia aloitettaessa ollut riittävästi omia viestintäresursseja toteuttaa laajan hankkeen muutosviestintää. Lisähaasteen viestinnälle toi se, että yrityksen johtoa lukuunottamatta työntekijät työskentelevät tehdastasolla, eikä heillä ollut käytössään yhteisiä viestintäkanavia.

Muutosviestintää oli tehtävä kahdeksalla kielellä Walkin kansainvälisessä organisaatiossa. Viestintä oli erotuttava muusta sisäisestä viestinnästä ja henkilöstön oli sitouduttava muutosprojektiin. Viestinnän tuli olla selkeää yleiskieltä ja it-hankkeissa yleiset hankalat termit tuli selittää auki.

Yhteistyön tavoitteena oli lisäksi luoda Walkille muutosviestinnän konsepti, jota yhtiö voi toteuttaa jatkossa itsenäisesti.

Toteutus

Muutoshankkeen tavoitteena oli yhdenmukaistaa Walkin liiketoimintaprosessit roll-out-prosesseiksi, jotka koskevat kaikkia Walkin toimipisteitä ja tehtaita kahdeksassa maassa.

Viestinnän tavoitteena oli, että kaikki työntekijät tuntevat yhtiön uuden toimintatavan ja toimivat sen mukaisesti. Viestinnän avulla kerrottiin työntekijöille hankkeen kulusta, tuettiin muutosta ja vähennettiin muutosvastarintaa sekä pidettiin yllä hyvää henkeä.

Aloitimme yhteistyön asiakkaan kanssa workshop-tapaamisilla. Kävimme läpi hankekokonaisuuden sekä Walkin yrityskulttuurin ja sisäisen viestinnän toimintatavat. Laadimme workshopien pohjalta muutosviestintästrategian ja toteutimme vaikutusanalyysin sekä roll-out-projektin konseptoinnin siten, että projekti on helposti siirrettävissä tehtaasta toiseen kuitenkin tehdaskohtaisesti räätälöitynä. Eri tehtaissa tuli huomioida kohdemaan kulttuuri, lainsäädäntö ja kieli.

Viestintästrategia sisälsi tarkan viestintäsuunnitelman, johon oli kirjattu kaikki viestinnälliset toimenpiteet konserni- ja tehdastasolla sekä ulkoisesti asiakkaille ja tavarantoimittajille. Hankkeessa käytettyjä viestintäkanavia oli runsaasti. Viestintämateriaalien lisäksi suunnittelimme ja toteutimme muutoshankkeelle oman visuaalisen ilmeen sekä erilaisia painotuotteita, tiedon visualisointeja ja infograafeja.

Teimme henkilöstölle kyselyjä ja kommunikoimme henkilökohtaisesti työntekijöiden kanssa paikan päällä tehtailla. Pidimme lisäksi paikallisen ohjausryhmän palavereita ja projektiryhmälle omia workshopeja ja kick-off-tilaisuuksia.

Tulokset

Manifesto toteutti muutosviestintäprojektin kolmessa Walkin toimintamaassa luoden Walkille muutosviestinnän konseptin ja toimintamallin toteuttavaksi lopuissa toimintamaissa. Manifesto myös suunnitteli ja teki konsernitason viestintää Walkin kahdeksaan maahan hankkeen tavoitteista ja etenemisestä. Hankkeen myötä Walkin organisaatioon on syntynyt uusi viestintäkulttuuri, joka pohjautuu avoimeen ja läpinäkyvään viestintään.

Muutosviestinnän konseptin toimivuus testattiin eri tehtaissa toteutettujen roll-out-projektien jälkeen tehdaskohtaisilla, henkilöstölle suunnatuilla kyselytutkimuksilla. Mittasimme niiden avulla viestinnän, koulutusten sekä tuen ja ohjauksen onnistumista projektin aikana. Viimeisimmän tehdaskohtaisen kyselyn vastaajista 80 prosenttia oli osittain tai täysin tyytyväisiä projektin viestintään. Onnistunut viestintä näkyi siinä, että 85 prosenttia vastaajista oli tietoisia odotuksista, joita heille asetettiin muutoshankkeen aikana.

Keräsimme myös palautetta paikalliselta ohjausryhmältä, ja kyselyjen tuloksia hyödynnetään seuraavissa tehdas-roll-outeissa.

Yhteistyömme Manifeston kanssa on sujunut koko projektin ajan erittäin hyvin. Toimisto on ymmärtänyt tarpeemme ja ominaispiirteemme ja toiminut niiden mukaan. Olemme myös toteuttaneet toimiston ideoita mahdollisuuksien rajoissa.

– Hannu Pääkkönen, Walki Groupin ICT-johtaja