fien

“Mitä kuuluu?” – Itsemurhan voi ehkäistä kahdella sanalla

Suomen Mielenterveysseuran kampanjassa aidot itsemurhakirjeet valtasivat Helsingin katukuvan tammikuun alussa ja haastoivat ohikulkijat huomioimaan lähimmäisiään entistä paremmin.

Suomessa tehdään vuosittain yli 800 itsemurhaa. Se on enemmän kuin EU-alueella keskimäärin. Itsemurhaa yrittäneiden henkilöiden määrä on puolestaan jopa kymmenkertainen. Itsemurha vaikuttaa vakavasti aina myös läheisiin, ja arvioiden mukaan jokaista itsemurhaa tai sen yritystä kohden on kuusi traumatisoitunutta ihmistä.

Tammikuun ensimmäisellä viikolla 31.12.2018–6.1.2019 Helsingin katukuvan valtasi Suomen Mielenterveysseuran kampanja, jonka keskiössä olivat itsemurhaa yrittäneiden kirjoittamat jäähyväiskirjeet. Kirjeiden kirjoittajat ovat selviytyjiä, sillä heidän itsemurha-aikeensa saatiin muutettua. Kampanja haastoi ohikulkijat pitämään parempaa huolta läheisistään ja muistutti, että aina on toivoa. Me kaikki voimme vähentää itsemurhien määrää ja niiden yrittämistä kuuntelemalla toisiamme sekä kysymällä toisiltamme useammin ja herkemmin: ”Mitä kuuluu?”.

Kampanjan toteuttivat Suomen Mielenterveysseura ja Bob the Robot. Clear Channel luovutti ulkomainospaikat kampanjan käyttöön ja kampanjan viestinnästä vastasi vuodenvaihteesta 2018–19 alkaen viestintätoimisto Manifesto. Kampanjaan osallistui myös useita julkisuuden henkilöitä Mitä kuuluu? -videotervehdyksillään. Instagramissa tervehdyksiä julkaisivat esimerkiksi Maria Veitola, Pamela Tola ja Duudsonien Hannu-Pekka ”HP” Parviainen.

Lisäksi kampanja sai paljon näkyvyyttä eri medioissa, ja siitä kirjoittivat muun muassa Helsingin Sanomat, Aamulehti, Turun Sanomat, Kaleva, Lapin Kansa, Hufvudstadsbladet sekä Markkinointi ja Mainonta. Tammikuun 2019 loppuun mennessä kampanja oli tavoittanut ansaitun mediaviestinnän keinoin jopa 1,7 miljoonaa suomalaista aiheesta kirjoittaneiden painettujen medioiden lukijamäärien mukaan laskettuna.

Lisätietoja:

Jonna Varhama

Partner

+358 50 543 2926