fien

Ilmat pihalle -kampanja kannusti pahvien litistämiseen​

Kotitalouksissa syntyy paljon pahvijätettä. Kun pahvijäte jätetään litistämättä, täyttyvät taloyhtiöiden ja ekopisteiden kartonkiastiat nopeasti. Tämä rasittaa sekä luontoa että taloutta.

Litistämisellä on merkittäviä ympäristövaikutuksia. Lisäämällä litistämistä siten, että tyhjennyspaino kasvaa 20 %, vähenee tyhjennyskertojen määrä 66 kerrasta 52 kertaan. Tämä tarkoittaa kiinteistöillä yli 600 000 kg vähemmän CO2₂-päästöjä vastaten 4,3 miljoonaa kilometriä autoilua (107 kertaa maapallon ympäri) tai 120 342 sähkösaunan lämmityskertaa (2 314 henkilön saunomiset kerran viikossa vuoden ajan) tai 55 suomalaisen vuotuisia CO₂-päästöjä.

Tyyli on vapaa, kunhan litistät!

Suomen Pakkaustuottajat Oy:lle toteutetun Ilmat pihalle –kampanjan tavoitteena oli opastaa ja motivoida kuluttajia litistämään kartonkipakkaukset ja täyttämään keräysastiat tehokkaammin sekä jakaa hauskoja tapoja litistää. Onnistuminen tuo tullessaan siistimmät roskakatokset ja vähemmän tyhjennyksiä, kuljettamista, polttoainetta sekä päästöjä.

Kampanjassa toteutettiin kymmenen humoristista videota, jotka näkyivät Instagramissa, Facebookissa sekä TikTokissa erilaisin viestikärjin valikoiduille kohderyhmille. Videoilla neuvottiin hauskalla tavalla ja syyllistämättä kansalaisia litistämään pahvipakkauksensa. Viestinä oli: tyyli on vapaa, kunhan litistät.

Viestin perille menon varmistamiseksi toteutettiin kohderyhmäanalyysi, jonka avulla hahmotettiin erilaisia kuluttajakohderyhmiä.

Kampanja tavoitti suomalaiset hyvin. Kampanjan näyttökertoja kertyi 3 236 453. Siirtymiä kampanjasivustolle oli 8288. Rinki-ekopisteistä saatujen tietojen mukaan jäteastioiden tyhjennyspainot ovat kasvaneet eli kartonkipakkausten litistäminen on lisääntynyt. Kampanjavideoihin voi tutustua täällä.

Lisätietoja:

Mikko Koistinen

Partneri

+358 40 565 5564